סופרי הפנטזיה הטובים ביותר ש(כנראה) לא הכרתם: ריימונד אי. פייסט

אוקטובר 20, 2018

ריימונד אי. פייסט - סופרי פנטזיה - הספרייה הפנטסטית

סופרי הפנטזיה הטובים ביותר ש(כנראה) לא הכרתם: ריימונד אי. פייסט

 

במהלך התחקיר לסדרת הכתבות הנוכחית, פניתי אל קוראי ספרות הפנטזיה ושאלתי אותם מה דעתם על סופרים כאלו ואחרים. כששאלתי לגבי ריימונד אי. פייסט, התגובה הייתה תמיד אותו הדבר: "כן, שמענו עליו, אבל לא בדיוק זוכרים איפה. כתב משהו על קוסם, לא?" אז בואו נתחיל מההתחלה.

 

ההתחלה

ריימונד אליאס גונזלס נולד בשנת 1945, וכבר מילדותו היה לו חלום לכתוב ספר על ילד שיהפוך להיות קוסם גדול. לאחר שסיים את לימודי התקשורת בהצטיינות, כתב את הספר שנקרא "קוסם," שיצא לאור ב-1982. יש לזכור כי שנות ה-80 היו תקופה בה לא יצאו ספרי פנטזיה רבים, בהשוואה לימינו. טולקין שלט בז'אנר הפנטזיה מאז שנות ה-60, והיו אולי מתמודד אחד או שניים בתחום, כמו טרי ברוקס, המחבר של ספרי "שאנארה" וסטפן דונלדסון. למרות כל זאת, ה"קוסם" הפך לרב-מכר היסטרי והזניק את ריימונד פייסט לצמרת. מפאת גודלו הרב, הספר פוצל לשני חלקים, שנקראו "קוסם: שוליה" ו"קוסם: רב מג". עלילתו מתארת את קורות חייו של פאג, נער צעיר מעיירת-ספר בשם קריידי, שחולם להיות קוסם. הוא הופך להיות חניך של קולגן, קוסם זוטר של הממלכה. כשצבאה של אימפריה מעולם אחר (קלוואן), במעבר בין ממדי בשם "הבקע" כדי לפלוש לעולמו (מידקמיה), פאג מוצא את עצמו בלב הקלחת. קלוואן, ביתם של הפולשים, הוא עולם של תככים ומזימות ופאג נגרר לאותו העולם בגלל כוחותיו הקסומים. בעוד הוא עדיין שומר אמונים לעולמו הישן, פאג מוצא תהילה וכבוד בעולמו החדש וכך נקרע בין שניהם.

בעקבות הצלחת הספר, ההוצאה דאבלדיי ביקשה מפייסט לסיים ולכתוב טרילוגיה (כפי שנהוג ומתבקש מסדרות פנטזיה). פייסט נענה בחיוב וכתב ספר שני, בשם "קוץ הכסף". בספר הזה, הוא נטש את עלילותיו של פאג והתמקד בעלילות הממלכה של "מידקמיה", עולמו של הגיבור, ובדמויות משנה שהיו בספר הראשון. הספר השלישי, "אפלה בסת'אנון", מסיים את הטרילוגיה, כאשר כל הספרים רבי-מכר וזוכים להצלחה אדירה. בישראל, ארבעת הספרים יצאו לאור בהוצאת אודיסיאה, בין השנים 2004-2005, בתרגומו של איתמר פארן.

 

ההמשך

בעקבות ההצלחה הגדולה, ריימונד החל לשתף פעולה עם הסופרת ג'ני וורטס בכתיבת ספרי המשך, המתרחשים בעולם של קלוואן, עם דמויות אחרות. בניגוד לספרים ולסדרות המשך רבות אחרות, הסדרה החדשה של פייסט עם וורטס נחשבה אף היא להצלחה גדולה ולאחת מסדרות הפנטזיה הטובות ביותר. פייסט עצמו הוסיף לכתוב ספרים בסדרה, אבל בשלב זה, כבר לא היה כבול עוד לענייני הטרילוגיות, ולכן כתב מספר ספרים בדידים לפני ששב ליצור עוד מספר סדרות, שהורכבו מארבעה, שלושה, ולפעמים שני ספרים בלבד. בסך הכול, פייסט כתב 30 ספרים בסדרת "מלחמת הבקיע", כאשר האחרון שבהם יצא בשנת 2013 וסיים את הסאגה כולה. בעברית יצאו לאור רק ארבעת הראשונים.

 

המיתולוגיה של פייסט

ספריו של פייסט הם סאגות אדירות. כאשר התחיל את הסדרה, הבטיח שיהיו חמש מלחמות גדולות, וכך באמת עשה. ב-30 הספרים, פוגשים הקוראים שוב ושוב אויבים נוראים יותר ויותר המאיימים על "מידקמיה," החל מאימפריות אדירות ועד לאנשי לטאה כובשים ויצורים מעבר לבריאה עצמה, שמאיימים להחריב אותה. פייסט הכיר היטב את המיתולוגיה שלו ועשה בה שימוש חכם ונכון. הוא נמנע מלפרוש את כל משנתו בספר אחד, וחשף בפני קוראיו עוד ועוד מהסיפור הגדול בכל ספר. בין הסדרות עצמן ישנם מרווחי זמן גדולים, וכך ניתן לראות תקופות חיים שונות של דמויות אהובות, להכיר דמויות חדשות ולראות איך העולם משתנה בעשרות השנים שבהן מתרחשת הסדרה. אחד הספרים שזכה להצלחה רבה היה הספר השני בסדרת "מלחמת הנחשים" (הסדרה המצליחה ביותר של פייסט), שהציג דרך שבה הגיבורים מנצחים את הרעים באמצעות… כלכלת ימי ביניים, חישובים והשקעות במיזמי סחר. באופן מדהים, הספר מרתק לכל אורכו ומראה שלא תמיד צריך להשתמש בחרבות ובכשפים כדי לנצח את הרעים. בעקבות הפופולריות של הסדרה, חברות המשחקים המצליחות "דינמיקס" ו"סיירה" הוציאו ב-1993 את המשחק "בגידה בקרונדור", שנחשב לאחד המשחקים המוצלחים של אותה התקופה, ועד היום מי שמבוגרים מספיק נזכרים בערגה במשחק.

לאחר סיום הסדרה הזאת, אשר ליוותה אותו במשך יותר מ-30 שנה, פייסט התחיל לכתוב סדרה חדשה בשם "רעמת האש", אשר הספר הראשון בה "מלך האפר", יצא לאור בשנת 2018. במהלך אותה הסדרה, פייסט ממשיך בכתיבת הפנטזיה האפית, אבל הפעם מתמקד בקבוצת מתנקשים סודית, אשר שולחת את מרגליה לכל רחבי העולם כתאים רדומים על מנת להפעיל אותם בעת הצורך. אחד מאותם מתנקשים מסתיר בחובו סוד שעלול למוטט את הממלכה כולה, וכת המתנקשים שולחת אותו בכוונה למקום שבו הוא יוכל לגרום להרס הגדול ביותר.

 

הסיכום

ספריו של פייסט מומלצים מאוד לכל מי שאוהב פנטזיה אפית במיטבה. הם מכילים מגוון דמויות רחב ועלילות מרתקות, הרבה פילוסופיה ולא מעט קטעי הומור משובחים. אמנם סדרת מלחמת הבקיע מתפרשת לאורך שלושים ספרים, אבל זוהי סדרה גמורה שלא צפויים עוד ספרים בה ולכן אין חשש כי הסופר ימות או יחליט לשחק משחקי מחשב במקום לכתוב אותה. כמו כן, אפשר תמיד לצאת אחרי כל סדרה מבלי לחשוש שפספסתם משהו, אך יש לקרוא אותה ברצף, מכיוון שכל ספר מסתמך על הספרים הקודמים. בשורה התחתונה, מומלץ מאוד.

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.