עץ השקרים – ביקורת ספר

אוקטובר 21, 2017

עץ השקרים - ספרי פנטזיה - הספרייה הפנטסטית

ספרה של פרנסס הרדינג, 'עץ השקרים', הוא ספר פנטזיה חכם, עדין ופיוטי – לא לבנות בלבד

"עץ השקרים" מאת פרנסס הרדינג הוא אחד מאותם ספרים בהם מתרחש משהו מיוחד ונפלא: הם מקיימים לחלוטין את ההבטחה שהם מספקים על גב הכריכה. התוצאה, ספר שהוא אכן יצירת מופת מורכבת, מרובדת ומותחת, מטובלת בהומור דק ושנון, ובפניזם מפתיע (מגב הכריכה). זהו לא ספר רגיל של הוצאת עוץ, במובן שהוא מורכב, בוגר ומודרני בהרבה ממרבית הקלסיקות שאפיינו את הקטלוג של ההוצאה עד כה. אבל הוא בהחלט ספר של עוץ במובן שהוא מצטרף לסדרה הארוכה של יוצרים/ות ויצירות שמו"ל ההוצאה, גילי בר-הלל, ליקטה בקפידה והביאה לקוראים בישראל.

העלילה

בלב העלילה ניצבת פיית', נערה אנגלית בת 14, אשר ניצבת בדיוק בשלב הזה בחייה בו עליה להותיר מאחוריה את ילדותה ולגבש לעצמה את זהותה כאישה צעירה, בתקופה הוויקטוריאנית. אך מסע ההגדרה העצמית של פיית' נתקל כל העת בשלשלות המסורת והמוסכמות החברתיות הנוקשות של התקופה. היא מצוידת במוח חריף ובכישרון, אך נדרשת לשתוק, להיראות ולא להישמע, לקבל על עצמה את מקומה כ"אישה מתלמדת" ולשמור על כבוד המשפחה. כדי לעשות זאת, בין השאר, עליה לטפח חזות פגיעה, חלושה, נחותה אינטלקטואלית ורגשית, כדי שלא לגרום חלילה לגברים שסביבה לחוש מאוימים, או שלא בנוח, בנוכחותה.

באופן סימבולי – אולי אפילו סימבולי יתר על המידה – פיית' היא בתו של כומר מכובד ששמעו יצא למרחוק גם כמדען פורץ דרך. היא מעריצה אותו עד בלי די וחולקת עמו את העניין במדע ובעולם החי. אך האמונה של פיית' מתערערת כאשר משפחתה עוקרת לפתע ממקום מגוריה ועוברת לאי נידח ומנותק, שלא היה מבייש כרקע לאחד מספריה של אגתה כריסטי, או כל אחד מסיפורי הבלשים האחרים שיצאו מן האי הבריטי. ואכן, מן הרגע בו המשפחה מתמקמת באי, העלילה הופכת למעין סיפור בלשי על-טבעי.

אחד מן הדברים היפים שהרדינג עושה, שמעניק לספר את הטון המדויק והמיוחד שלו, הוא להתמקד באלמנט על-טבעי / פנטסטי אחד – עץ השקרים. צמח זה נראה כגלגול מודרני של עץ הדעת מחד ושל הנחש הערמומי מגן עדן, מצד שני. כפי ששמו של הצמח מעיד, הוא ניזון משקרים. כיאה לשמו, עליו גם להיות בחושך כמעט מוחלט. ככל שהשקר המסופר לעץ גדול יותר, כבד ומסוכן יותר ומזיק למספר רב יותר של אנשים, כך העץ משגשג ופירותיו משתבחים. אך זהו לא הפלא היחיד הנוגע לעץ. למרבה האירוניה, לפירותיו של עץ השקרים תכונה רבת עוצמה – הם חושפים את האמת ומעניקים מידע על כל דבר שהם נשאלים.

מופרך? אולי, אבל בכל זאת מדובר בספר פנטזיה ועץ שפירותיו מעניקים ידע אינו בדיוק המצאה חדשה. היופי הוא, כאמור, שמלבד אותו אלמנט, כל שאר ההתרחשויות בספר מציאותיות להפליא. הבחירה הזאת לא רק גורמת לספר לבלוט באוקיינוס ספרי הנוער הפנטסטיים שנוצר בשני העשורים האחרונים. היא מעניקה לנרטיב פוקוס ואפקט שקשה להתעלם ממנו.

הכתיבה והתרגום

שני דברים נוספים שהופכים את "עץ השקרים" לספר כה מוצלח הם: הכתיבה של הרדינג והתרגום לאנגלית של יעל אכמון. אין פלא שספרה של הרדינג זכה בפרסים מאז צאתו, כיוון שהסופרת עשתה משהו שכמעט לא ראיתי כדוגמתו בספרות ילדים ונוער בכלל ובספרות נוער בפרט – היא השקיעה בכתיבה עשירה ונפלאה, מלאה בתיאורים מדויקים שתענוג לקרוא ובמטאפורות כה חכמות, רגישות ומוצלחות שזה שערורייתי. פעם אחר פעם מצאתי את עצמי מרים גבה לאור בחירות המילים של המחברת, רק כדי לגלות בתוך רגע שהרדינג ידעה בדיוק מה היא עושה ושכל בחירותיה פשוט עובדות.

פמיניזם ושוויון

לא פחות מן הדברים שהוזכרו מעלה, "עץ השקרים" מצטיין גם בהעברה של רעיונות פמיניסטיים ושוויוניים בצורה מעניינת נעימה, בלי לדחוף ערכים לגרון עם את חפירה. מחד, הספר אינו עושה דימוניזציה לגברים, ומאידך אינו מעלה נשים על נס. תחת זאת, הוא מציג שורה נאה של דמויות, גברים ונשים כאחד, בעלות אישיות מובהקת. לכן, גם אין דרך אחת ברורה בספר להיות גבר טוב, או אישה חזקה. יש סוגים שונים של טוב ורע, חולשה וחוזק וכולם אפשריים.

תרומה נוספת שחביבה עליי בספרי נוער, כאשר אני נתקל בה, היא שהספר אינו נופל לקלישאות של סיפורי אהבה. למן הרגע הראשון ועד האחרון פיית' נותרת אדם מרתק, חזקה אך לא כל-יכולה והיא מוגדרת בזכות עצמה ולא בהקשר למושא אהבה אחד או משנהו. מאוד מרענן!

העטיפה

אומרים לא לשפוט ספר לפי הכריכה שלו. יכול להיות שזה נכון, אבל לדעתי אפשר בהחלט לשפוט ספר גם לפי הכריכה שלו. פרט נוסף שגרם לי להעריך את "עץ השקרים" אף יותר, הוא שגיליתי כי איור העטיפה (כפי שחשדתי), נעשה על ידי קתלין ג'נינגס, שאיירה גם את "גובולינו חתול המכשפות", ואחת המאיירות החביבות עליי בעולם, באופן כללי, שגם התראיינה עבורנו, בספרייה הפנטסטית.

עץ השקרים - ביקורות ספרים - הספרייה הפנטסטית

לסיכום

"עץ השקרים" לא מלא עד להתפרץ בפנטזיה. הוא שונה מאוד ממרבית הספרים בשוק ספרות הנוער וגם הקצב שלו עלול שלא להתאים לכל קורא/ת. א-ב-ל, זהו ספר מצוין ולטעמי, אין ספק שיהיה מתחרה חזק על ספר הפנטזיה הטוב של השנה. קחו אותו בספרייה, רכשו אותו בעותק פיזי או דיגיטלי, אבל קראו אותו.

 

עץ השקרים
מאת פרנסס הרדינג
תרגום מאנגלית: יעל אכמון
הוצאת עוץ (2017)
416 עמודים

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.