סדרת "אמבר" של רוג'ר זילאזני זוכה למהדורה חדשה

יוני 26, 2017

סדרת אמבר מהדורה חדשה - רוג'ר זילאזני - הספרייה הפנטסטית

"אמבר", סדרת ספרי הפנטזיה הוותיקה והידועה, שקנתה לה חובבים בכל רחבי העולם עושה קאמבק במהדורה מחודשת

לא בטוח כמה הדור החדש של חובבי ספרות הפנטזיה יודע, או זוכר, אבל פעם הרבה לפני שסופרים כגון ברנדון סנדרסון ופטריק רותפס היו בסביבה (מבחינה ספרותית), היה רוג'ר זילאזני, שהביא לעולם סדרת פנטזיה אפית בשם "אמבר" (The Chronicles of Amber באנגלית). הספר הראשון בסדרה, "תשעה נסיכים לאמבר", ראה אור ב-1970, בסה"כ 15 שנה לאחר יציאתו של "שר הטבעות", כשספרות הפנטזיה המודרנית עוד הייתה טינאייג'רית צעירה.

עלייתה ודעיכתה של אמבר

הספר הפך ללהיט גדול ולא בכדי: הוא הציע שילוב מפעים בין פנטזיה אפית קלאסית ובין העולם המודרני. הספר מתחיל בעולמנו כאשר גיבור הסדרה מתעורר ללא זיכרון. בהדרגה, ככל שקורווין לומד עוד ועוד על עצמו ועל העולם סביבו, כך עושים זאת גם הקוראים, ובהדרגה נפרש עולם מתרחב והולך, ואז עולמות ואז סיפור חוצה עולמות מקבילים. לא יהיה זה מופרך לומר שסופרי הפנטזיה והמד"ב של היום, גדלו בין השאר על הספרים הללו.

הסדרה המקורית, המגוללת את סיפורו של קורווין, ראתה אור בשנות ה-70 וכללה חמישה ספרים. בשנות ה-80 הצטרפה אליה סדרה חדשה, המגוללת את סיפורו של מרלין, בנו של קורווין, אשר נעלם יום אחד מבלי להותיר סימן. סדרה זו כללה אף היא חמישה ספרים ונמשכה על לתחילת שנות ה-90. גם בישראל ספריו של זילזני ראו אור (בהוצאת עם עובד, בתרגומה של דורי לנדס) וזכו להצלחה רבה. אך השנים עשו את שלהן ועם צמיחתו העצומה והמבורכת של הז'אנר, ספרי "אמבר" שקעו מן התודעה אל תהומות השכחה וחוסר ההיכרות.

 

חיים חדשים

איזה כיף, אם כך, שהוצאת עם עובד החליטה לעשות מעשה והפיקה את כל עשרת ספרי הסדרה בשני כרכים ובמהדורה חדשה. התרגום הוא עדיין זה של דורית לנדס, אבל ההגשה השתנתה, כאשר הסדרה הראשונה והשנייה זוכות כל אחת לכרך משלה, עם איורי כריכה חדשים, באדיבותו של מיכאל אפלבוים.

כך דור חדש של קוראים יוכל להכיר את אחת הסדרות החשובות בהיסטוריה של ספרות הפנטזיה, ואלו הדור הוותיק יותר יוכל להחזיק להנאתו בכל ספרי הסדרה במראה חדש, במקום לרדוף אחרי הספרים הנפרדים בחנויות יד שנייה, או לנסות להיזכר מי לא החזיר את הספר הזה או את ההוא. כמה מילים נוספות על המהדורה החדשה – למרות עוביים המכובד, הכרכים קלילים להפליא. זאת למרות שמבדיקת איכות הדפים, עם עובד לא ויתרו על דפים טובים וחזקים, שמתאימים לקריאה מאסיבית. הדבר ראוי לציון בשל שלוש מחלות מוכרות לחובבי ספרים, שמאפיינות אוספים, בעברית ובאנגלית:

  1. הם עשויים מנייר איכותי, אך משקלם רב מדי בשביל לאפשר קריאה נוחה, ולעתים שדרתם נשברת רק מעול נשיאת הדפים.
  2. כדי להפחית בעלויות וכדי לשמור על משקל נמוך, הם עשויים מנייר כה זול ועדין שכל תנועה לא נכונה עלולה להותיר בהם קרעים.
  3. כדי להפחית את מספר הדפים, העמודים עמוסים לעייפה בטקסט מזערי וכמעט ללא מרווחים, מה שיוצר חוויית קריאה לא נעימה גם עבור מי שלא סובלים מבעיות ראייה (לפחות נכון לתחילת הקריאה).

למרבה השמחה, לא כך הוא לגבי האסופה החדשה הזאת, שתיראה יופי על המדף ותרגיש בנוח גם בידיים בזמן הקריאה (אם כי זו דעה סובייקטיבית, כמובן).

אז מה היה לנו

הכרך הראשון: מלך, נסיך, יורש – 877 עמודים

בכרך זה מובאים חמשת הספרים בחלקה הראשון של הסדרה: תשעה נסיכים לאמבר, תותחי אוואלון, בסימן החדקרן, ידו של אברון וממלכות התוהו.

 

כרך שני: אל מלכות האופל – 1095 עמודים

בכרך זה מובאים חמשת הספרים בחלקה השני של הסדרה: קלפים של כליה, דמה של אמבר, בסימן התוהו, אביר הצללים ונסיך התוהו.

בכרכים אלו נפרש סיפורם המופלא והקסום של המלך אוברון, הנסיך קורווין, אחיו ובהמשך גם בנו של הנסיך קורווין. הדמויות האלו נקלעות ונחלצות ממצבים מסוכנים ללא הרף בעולם המכושף של אמבר, שנקרא גם 'העולם האמתי'.

 

מר מרטין ממליץ

ג'.ר.ר מרטין ("משחקי הכס") כתב על ידידו זילאזני:

"הוא היה מספר סיפורים מאין כמותו, ברא עולמות צבעוניים ואקזוטיים, בלתי נשכחים… אך מעל הכול, אני זוכר את הגיבורים שלו, קורווין מאמבר ואחיו".

 

 

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.