כלבלבי הצפון הפראי – ביקורת ספר

יוני 20, 2017

כלבלבי הצפון הפראי - ספרות ילדים - הספרייה הפנטסטית

פיליפ ריב ושרה מקינטייר עושים זאת שוב ב'כלבלבי הצפון הפראי' ומזמינים אתכם למסע קסום אל הקוטב הצפוני

בזכות הבחירות הנפלאות של גילי בר-הלל המו"ל של הוצאת עוץ, זכו הקוראים הישראלים להכיר עד כה שניים מתוך ארבעת הספרים ששיתוף הפעולה הנפלא בין הסופר פיליפ ריב והמאיירת שרה מקינטייר, הביא לעולם. כלבלבי הצפון הפראי הוא השלישי. הספר הראשון "עוגות בחלל" לקח את הקוראים אל החלל החיצון, הספר השני "אוליבר והאיים הנודדים" התרחש בלב ים, ואילו "כלבלבי הצפון" הוא אגדה חורפית יפהפייה לכל עונה, שלוקחת את קוראיה למסע קסום אל פלאי הקוטב הצפוני.

בשלב הזה, זה כבר די פשוט: אם לא אהבתם את הספרים הקודמים של הצמד, אין לכם מה לחפש עם הספר החדש. אבל אם אהבתם השניים הקודמים ב"סדרה" (אין שום קשר עלילתי בין הספרים וכל אחד מהם הוא סיפור שלם בפני עצמו), יש סיכוי ש"כלבלבי הצפון הפראי" יהיה הפייבוריט החדש שלכם! כך לפחות זה היה עבורי.

 

למי הספר נועד

כמו שאר הספרים, "כלבלבי הצפון" נועד לגילאי 7 – 10. הוא מנוקד, מאויר ומחולק בצורה מאוד מספקת לעמודים ולפרקים, כך שהוא גם מעניק סיפוק ותחושת הישג וגם זורם בצורה חלקה, עם שפע של הזדמנויות למנוחה. סביר להניח שגם קהל צעיר יותר ייהנה מהספר כספר הקראה, וגם קהלים מבוגרים יותר ייהנו ממנו בזכות האיורים המושכים והעלילה הלא-מתיילדת.

 

הקסם של פיליפ ושרה

למעשה, השילוב הזה של איורים נפלאים שמושכים את העין ושובים את הקורא וכתיבה שמצליחה לדחוס באורך פלא סיפורים שלמים בעלי עומק רגשי והדהוד מחשבתי, זהו הקסם של ריב ומקינטייר. התוצאה של השילוב היא ספרים שמתאימים באמת לטווח רחב של גילאים, ומשתייכים לזן המיוחד של ספרי ילדים שגם ההורים נהנים לקרוא ולשוחח עליהם עם הילדים.

כך, למשל, למרות החמידות הרבה של שישים ושישה כלבי הפאג המעניקים לספר את שמו, "כלבלבי הצפון" אינו חף מהיבטים אפלים. כך, למשל, לקפטן של הספינה 'כוכב המזל' יש תכניות סודיות ולא נעימות עבור מטען כלבלבי הפאג אותם הוא מוביל. בואו הפתאומי של חורף על-טבעי מסכל אמנם את הכוונות הללו, אך במקומן, הקפטן וצוותו בוחרים לנטוש את הספינה ההרוסה ונוטשים את הכלבים הקטנטנים לגורלם. כאשר שן, גיבור הסיפור מנסה לעזור לכלבים, הוא ננטש מאחור, על אף היותו רק ילד. אל דאגה, זהו לא ספוילר, אלא רק הרקע לסיפור עצמו.

מלבד האנוכיות והבוגדניות של הקפטן, מוצגת בספר גם הנטייה האנושית לאלימות, אף על פי שהיא מטופלת היטב ובצורה המתאימה לקהל היעד. המרוץ אל פסגת העולם נוצר ומוסד בעקבות האלימות שנקטו האנשים השונים שרצו לפגוש את אב-השלג ולזכות במתנתו – הגשמת משאלה. כדי למנוע שפיכות דמים, ייסד אב השלג את התחרות וקבע את חוקיה.

 

בנים, בנות ותובנות

זהו המקום להציג את סיקה, דמות הילדה המרכזית בעלילה. דבר נוסף המאפיין את ספריהם של ריב ומקינטייר הן דמויות נשיות נפלאות. ב"עוגות בחלל" הייתה זו גיבורת הסיפור, אסטרה. ב"האיים הנודדים" הייתה זו איריס, בת הים האמיצה שמלווה את אוליבר בדרכו, וב"כלבלבי הצפון" זוהי סיקה. מבחינות מסוימות, ניתן לומר שתפקידה של הילדה הוא ללוות את שן, נער הסיפון שהציל את שישים ושישה כלבי הפאג. אך תפקידה של הילדה גדול בהרבה. היא, למעשה, אשר יוזמת ההרפתקה, ואלו הידע וכוח הרצון שלה אשר מתניעים את העלילה.

כל זאת לא בא להגיד שתפקידו של שן קטן יותר או פחות חשוב. ריב ומקינטייר פשוט הצליחו ליצור סיפור נפלא בו ילד וילדה הם שותפים מלאים, כך שנושא המגדר אינו משחק תפקיד, ובהתאם הספר ימשוך בנים ובנות כאחד.

 

מפתח ללב

הסיבה בגינה סיקה רוצה להשתתף במרוץ אל פסגת העולם היא גם זו שמעניקה לסיפור נופך רגשי עז. הילדה למדה על המרוץ המופלא מסיפוריו של סבה הזקן. המרוץ, מסתבר, מתרחש רק במהלך חורף החורפים – חורף קסום ועז במיוחד, אשר מגיע רק פעם אחת בכל דור של בני האדם. סבא של סיקה השתתף במרוץ בילדותו ומאז נשא בלבו את הסיפורים והזיכרונות וחלום אחד – לשוב עוד פעם אחת אל ארמונו של אבי השלג ולפגוש בו שוב. כיוון שסבה זקן וחולה מדי כדי לעשות את המסע, סיקה רוצה לעשותו ולבקש מאבי השלג להבריא את סבא כדי שיזכה להשתתף במרוץ שוב.

המניע המרגש, כמו גם החשש ממותו הקרב של סבה של סיקה, כתוצאה מזקנה, מזינים את העלילה גם בנושאים כגון אהבה ונאמנות משפחתית והפחד מפני אובדן. בדרכו המיוחדת, "כלבלבי הצפון הפראי" מטפל בכל הסוגיות שהוזכרו ועושה זאת בתבונה וברגישות יוצאי דופן. זאת, כאמור, במספר לא רב של עמודים ומילים. מפאת מחסור בדרך אחרת לתאר את זה – הספר הזה פשוט גדול יותר מבפנים. זאת הדרך היחידה להסביר כיצד בסופו תסגרו אותו באנחת סיפוק ותרגישו שעברתם מסע שלם ובאותה עת תרצו לחזור מיד לעמוד הראשון ולהתחיל מחדש. זאת הדרך היחידה להסביר כיצד ספר כל כך קטן יכול פשוט להיכנס ללב ולהטביע בו חותם.

 

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.