המומיה 2017 – ביקורת סרט נטולת ספויילרים

יוני 13, 2017

המומיה - היקום האפל - הספרייה הפנטסטית

ביקורתה של נטע שרמייסטר על הסרט 'המומיה' של אולפני יוניברסל, בכיכובו של טום קרוז


אולפני יוניברסל החליטו ליצור לעצמם מותג מפלצות, מהלך שהוא בעצם חזרה לשורשי האולפן. אלא שהפעם, ככל הנראה בהשראת מארוול, מדובר בעולם מסועף עם סרטי מפלצות שקשורים זה בזה. התוצאה היא עוד סרט של אקשן, מתח ואימה, שמצטרף אל דרקולה: ההתחלה ומקדים את דוקטור ג'ייקיל ומר הייד.
זהו מעין רימייק, אך למעשה, למרות שמדובר באותו האולפן, אין לסרט שום קשר לשלושת סרטי המומיה הקלילים של שנות ה-2000, עם ברנדון פרייזר ורייצל וייס, או לסרט המקורי משנות ה-30 של המאה שעברה.

בסרט החדש מתוודעים הצופים אל ניק מורטון (טום קרוז), חייל אמריקאי אופורטוניסט ושודד קברים, ואל שותפו הווכחן וחסר חוש ההרפתקאות (כקונטרסט בולט מידי לניק) כריס וייל, (ג'ייק ג'ונסון המוכר לנו מהסדרה New Girl עם זואי דשאנל).
ניק משיג מפה בעורמה מארכיאולוגית חכמה ועצמאית בשם ג'ני הייזלי ומחליט למצוא אוצר, שמתגלה כקבר מצרי בשטח של מסופטמיה (עירק של ימינו), וכל זאת בזמן שטרוריסטים מקומיים מנחיתים עליהם גשם של קליעים ופיצוצים.

הקבר, כך מסתבר, שייך לנסיכה מצרית שמרגישה שגורלה נשלל ממנה והיא רוצה נקמה. עלילת הסרט מלווה את מסעה ואת ניסיונותיה להתתממש ולההגשים את עצמה, על חשבון בני האדם. מאותו הרגע, הסרט התגלה כסרט מתח ואימה (זומבים, זומבים בכל מקום).

 

ברוכים הבאים ליקום האפל

הטאג ליין של הסרט "Welcome to a new world of gods and monsters", הוא ציטוט מהסרט "כלתו של פרנקנשטיין" מ-1935, שהופק גם הוא על ידי יוניברסל, ובו נראתה הדמות האייקונית של המומיה כפי שהיא מוכרת לנו עד היום. זוהי בעצם קריצה למותג המפלצות החדש שהם משיקים, שמטרתה להראות לצופים כיצד כל העולמות והמפלצות האלה מחוברים. למעשה, רק במאי האחרון הכריזו האולפנים על שם עולם המפלצות שלהם – "Dark Universe".

 

הסרט כמת מהלך

למרות דיאלוגים לא קשורים, שנראו כגיבוב של משפטי מפתח מסרטים אחרים וחוסר בניית הדמויות או התפתחות הקשרים ביניהן, לסרט היו כמה רגעי חסד שעזרו להפיג את חוסר העניין. כך, למשל, סצנת התרסקות המטוס שמופיעה בטריילר לסרט הייתה יפהפייה ומפחידה כאחד. חוסר הכבידה בזמן הנפילה נעשה בצורה מרשימה, והשאיר את הצופה מרותק למסך במתח ויראה.
מוקד עניין נוסף היה הצגת דמותו של ראסל קרואו, הלא הוא דוקטור הנרי ג'אקל. צעד זה הוסיף גוון נוסף לסרט ויהיה מעניין לראות לאיזה כיוון ייקחו את הבסיס שבנו עמו לסרטים הבאים.

 

בשורה התחתונה

בסך הכול מדובר בסרט אקשן מותח וקיצי, שחובבי המפלצות ייהנו ממנו, עם מומיה אקזוטית יפהפייה וזומבים נחושים. אבל בהחלט ניתן לוותר. התחושה הכללית היא של סרט סתמי וחסר נשמה, או כזה שלא הושקעה עבודה מספקת בפיתוחו. יש ליוניברסל עוד דרך ארוכה אם הם רוצים להגיע לרמת מארוול. אך מי יודע, זוהי רק ההתחלה…

לסיכום – לחובבי הז'אנר.

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.