רוג אחת – ביקורת סרט נטולת ספויילרים

דצמבר 15, 2016

רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים ביקורת סרט - הספרייה הפנטסטית

רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים כבר יצא לאקרנים. צפריר גרוסמן הלך לבקר בגלקסיה הרחוקה-רחוקה ושב עם ביקורת נטולת ספויילרים, בעזרת הכוח

ישנן ביקורות שאוהבות ללכת מסביב, לא לגעת בדיוק בנקודה, לגרור את הקוראים הלאה והלאה עד לסוף הכתבה על מנת לדעת האם הסרט טוב או שמא לא. אחרוג ממנהגיי המבקרים ואכתוב מיד כי הסרט "רוג אחת" הוא סרט שנופל בדיוק באמצע: או שתאהבו אותו או שתשנאו אותו, ותלוי מאוד מי אתם. עכשיו השאלה הנשאלת היא מי בעצם אתם.

מזה שנים רבות, מלחמת הכוכבים הוא מעבר לפרנצ'ייז, הוא סכום כל זיכרונות הילדות שלנו. לא רבים ראו את הסרטים הראשונים בקולנוע ועמדו בתורים הארוכים, וחלקנו זכינו לראותם שוב ושוב בקלטות הווידיאו ואז התעצבנו שג'ורג' לוקאס החליט לעשות שיפוצים לא נחוצים בסרטים המושלמים לכאורה (כן, האן ירה ראשון), התלהבנו מהחדשות על הטרילוגייה החדשה, התאכזבנו מאוד, התלהבנו שוב כשהודיעו על טרילוגייה נוספת והגלגל חוזר חלילה. אבל מה שאנחנו זוכרים לרוב הם שלושת הסרטים הראשונים ועל פיהם אנחנו שופטים מעתה כל סרט חדש בסדרה. "הכוח מתעורר" זכה לביקורות רבות על כך שהוא למעשה לא מחדש דבר והוא שחזור של הסרטים הקודמים, בעוד שטרילוגיית הקדימונים (פרקים 3-1) זכתה לקיתונות של בוז על כך שהיא חטאה לטרילוגייה המקורית. מתברר כי הקהל רוצה דבר מאוד מדויק, עלילה שדומה כמה שיותר לסרטים המקוריים, אבל עדיין דבר שונה. זהו קו דק מאוד, וזהו אותו הקו הדק שעליו מהלך הזהירות רבה "רוג אחת".

עלילת הסרט

במרכז העלילה שלנו עומדים ג'ין ארסו וקסיאן אנדור, שני מורדים שמסתובבים בגלקסיה בחיפוש אחר שמועות אודות כלי נשק חדש והרסני שנקרא "כוכב המוות". מתברר כי אביה של ג'ין ארסו הוא המדען הראשי האחראי על בניית הנשק, והוא שלח הודעה סודית על מלכודת שהוא הטמין בלב כוכב המוות,  אך כדי למצוא אותה, חובה עליהם להשיג את התוכניות. ג'ין וארסו מגבשים את צוות "רוג אחת" המורכב מפליטים ומורדים והם יוצאים לתוך לב המאפליה של האימפריה.

כפי שהבנתם, אנחנו נמצאים בדיוק מספר רגעים לפני פרק 4, "תקווה חדשה" ובדיוק בשתי השורות הראשונות בהן מסופר על הניצחון הראשון של ברית המורדים של האימפריה הגלקטית. הסוף כבר ידוע מראש, ברית המורדים תצליח למצוא את התוכניות הסודיות, אשר יגיעו בסופו של דבר אל לוק סקייווקר והסאגה תתחיל. כתוצאה מכך, המתח שנבנה אינו מתח של השאלה האם המורדים יצליחו להשיג את התוכניות, אלא כיצד הם ישיגו אותן והאם מישהו מצוות רוג אחת יצליח לשרוד את המשימה הזאת. על מנת ליצור מתח שכזה, יש צורך חזק מאוד ליצור הזדהות עם חברי רוג אחת. באופן הזה, הסרט מזכיר באופן כלשהו את "חוליית המתאבדים", אותו סרט רב יומרות וחסר תכלית של DC, שמציג לפנינו חבורה של זרים, שבתוך שעתיים אנחנו צריכים להרגיש חמלה ודאגה כלפיהם. ביחידת המתאבדים, הכישלון היה קטסטרופלי, ברוג אחת, הדעות חלוקות.

סרט מרדני

רוג אחת הוא סרט מרדני ביותר ממובן אחד. הוא מחליט ללכת לכיוון אחר לגמרי מקודמיו, וזונח את אופרת החלל כדי ללכת לכיוון של מד"ב מלחמתי טהור, בסגנון של גברים בחלל המשובח של פול ורהובן. כתוצאה מכך, האווירה של מלחמת הכוכבים משתנה ללא היכר. הסגנון והתפאורה נשארים דומים, אבל במקום תחושת הפלא אנחנו נמצאים בעולם אפל ודכאוני בו האימפריה אכזרית ואפקטיבית ביותר והמורדים לפעמים לא טובים יותר מהאימפריה ונוקטים בשיטות שגובלות בטרוריזם ואינם מהססים להרוג ולפגוע בחפים מפשע על מנת לקדם את האינטרסים שלהם. זהו לא העולם השחור והלבן של הטרילוגייה המקורית, אלא תיאור הרבה יותר ריאליסטי של עולם במלחמה ולכן גם הקסם נעלם יחד איתו. אבירי הג'דיי אינם קיימים אלא הפכו למיתוס, בעולם הזה כדי לשרוד צריך להיות פושע, להשפיל את מבטך או להצטרף לצד המנצח.

מצד שני, זהו סרט עם המון כבוד לסרט הראשון והמקורי ומכיוון שהוא משמש פרולוג ל"תקווה חדשה", וחדי העין יוכלו להבחין בהמון פרטים קטנים ששתלו ברוג אחת, כולל הופעות אורח מפתיעות ביותר. הפעלולים מרשימים מאוד וחצי השעה האחרונה של הסרט תדביק אתכם לכסא כמו שאף סרט של מלחמת הכוכבים (טוב, אולי האימפריה מכה שנית) מעולם לא הצליח. למרות זאת, הסרט לא חף מבעיות. אורסון קרניק, הרע של הסרט, כמעט ולא מקבל זמן מסך והוא גם לא מרשים במיוחד ומלבד כמה קטעי אקשן טובים, השעה הראשונה די דורכת במקום.

לצפות או לא לצפות – זו השאלה

אז הנה השאלה. האם תאהבו את הסרט או לא? במידה ואתם נשענים על הנוסטלגיה של הסרטים הישנים, אז תאהבו את הסרט מאוד, כי אין סרט שמכבד יותר את הטרילוגיה המקורית והאווירה שלה ולצופים חדשים הייתי ממליץ לראות את הסרט הזה לפני תקווה חדשה. במידה ואתם מחפשים סרט שמציג את אבירי הג'דיי, את הקסם והעולם של מלחמת הכוכבים ואת אופרת החלל אז לא תאהבו אותו. אני אישית חושב שמדובר בתוספת מרשימה וטובה מאוד לעולם מלחמת הכוכבים ומראה שאפשר לעשות סרטים של מלחמת הכוכבים מבלי להזכיר את המילה סקייווקר אפילו פעם אחת.

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.