סטארטרק: אל האינסוף – ביקורת סרט

אוגוסט 26, 2016

סטארטרק: אל האינסוף - ביקורות סרטים - הספרייה הפנטסטית

ביקורתו של צפריר גרוסמן על סטארטרק: אל האינסוף, הסרט החדש בפרנצ'ייז המחודש של מסע בין כוכבים

השנה מלאו 50 שנה מאז שסדרת טלוויזיה בשם "מסע בין כוכבים" הופיעה לראשונה על מסכי הטלוויזיה. 50 שנה עברו מאז הפעם הראשונה שבה קפטן קירק, מר ספוק, סולו, אוהורה ושאר אנשי הצוות האמיצים של ספינת החלל "אנטרפרייז" הגיעו אל חיינו. לאחר סדרת הטלוויזיה המקורית, שהסתיימה לאחר שלוש עונות בלבד, הגיעה הסדרה המצוירת, עוד ארבע סדרות המתארות תקופות וחלליות שונות ולא פחות מעשרה סרטים. אבל לאחר ביטול הסדרה, "אנטרפרייז", והביקורות הנוראות של שני הסרטים האחרונים, הוחלט להקפיא כל פרויקט נוסף של "מסע בין כוכבים". וכך התחילה הבצורת הנוראה של 2005. בצורת שלא ידע הפרנצ'ייז כדוגמתה בשלושים השנים שקדמו לה, ללא סרטים או סדרות טלוויזיה. אבל אז הגיע המפיק והבמאי, ג'יי. ג'יי. אברהמס, יוצר סדרות טלוויזיה כגון "זהות בדויה" ו"אבודים" והחליט לקחת את הפרנצ'ייז לכיוון אחר.

הסרט "סטאר טרק" יצא לאקרנים ב-2009 והשיב את הגלגל לתקופתם של קירק וספוק, אבל לא מדובר באותה היסטוריה שראינו ואהבנו, אלא בהיסטוריה חלופית שנוצרה בעקבות מסע בזמן של חייזר רצחני. הסרט הראשון בסדרה החדשה התקבל ברגשות מעורבים, הוא לא היה רע בכלל, אבל מעריצים רבים תהו האם זהו אכן סרט של "מסע בין כוכבים". הפילוג בין המעריצים המשיך והחריף עד שיצא סרט ההמשך, "סטאר טרק: האויב בתוכנו". הפעם המעריצים משני המחנות הסכימו ביניהם שהיה מדובר בסרט גרוע ביותר. מהסיבה הזאת, כאשר ניגשתי לראות את הסרט הזה, התאמצתי ככל הניתן כדי לראות אותו באופן אובייקטיבי, להתעלם מכל מה שהיה ולבחון אותו כפי שהוא. העובדה כי הבמאי של הסרט הוא ג'סטין לין, הידוע מסרטי מהיר ועצבני, לא עזרה.

ב"סטארטרק אל האינסוף", צוות הספינה אנטרפרייז נמצא בשנה השלישית מתוך משימת חמש השנים שלו והשגרה מתחילה לכרסם בחברי הצוות. קירק וספוק מתחילים להרהר אם הבחירה שלהם לשרת בספינת החלל היא אכן הבחירה הנכונה. ספוק חושב לפרוש מצי הכוכבים ולעזור לבני הוולקן בבניית העולם החדש שאליו עברו, וקירק שוקל לקבל מינוי של סגן אדמירל ולנטוש את האנטרפרייז. במשימה האחרונה שלהם, הם יוצאים לחלץ ספינה של גזע חייזרי שנפלטה מתוך ערפילית סמוכה. המשימה מסתבכת מעבר לכל ציפיותיהם. בעוד שאנשי הצוות של האנטרפרייז נאסרים על-ידי מצביא חייזרי, קירק וספוק מנסים לחלץ אותם ולפתור חידה עתיקה מהימים הקדומים של הפדרציה.

 

יופי של סרט (לא) 'מסע בין כוכבים'

תחילה, מיד ארגיע ואמסור כי הסרט הרבה יותר טוב מקודמו, וכי מדובר במותחן מד"בי קיצי וטוב, מלא בסציות אקשן שמעבירות היטב את השעתיים, ממש כמו סרטי "מהיר ועצבני", אבל זהו לא סרט של "מסע בין כוכבים". נראה שדווקא אנשים שאינם מחבבים את הפרנצ'ייז יותר יתחברו לסרט הזה, מאשר המעריצים האדוקים. אמנם, הסרט עושה יותר מכל חיבור מרשים אל סדרת הטלוויזיה "אנטרפרייז", וקורץ פעמים רבות למיתולוגיה האדירה שבנתה הסדרה, אבל יש הרגשה כי מדובר בסרט מד"ב שהושפע ממפעלו שלג'ין רודנברי ועושה לו הומאז' מרגש, יותר מאשר בסרט של "מסע בין כוכבים"

אמנם, הסרט אינו חף מבעיות. במסע בין כוכבים, תמיד היה ניתן למצוא את השילוב בין פילוסופיה ובין אקשן, וכאן נראה שהאקשן מאפיל על פיתוח הדמויות ולמעשה אינו עושה זאת כלל. התסריט בעייתי מאוד ויש לו חורים בעלילה שדרכן אפשר להעביר ספינות חלל שלמות, חלק מסצינות האקשן מופרכות, אבל מה יש לצפות מבמאי שהפך את סצנות האקשן המופרכות לסימן היכר.

 

לסיכום

אם אתם טרקים מושבעים ומעריצים שרופים של הסדרות הישנות, קיים סיכוי שלא תיהנו מהסרט. הקסם של הגילוי ומערכות היחסים בין הדמויות אינו קיים כאן, אבל אם אתם אוהבים סרטי אקשן קלילים של הקיץ, זה הסרט בשבילכם. ככל הנראה, המעריצים השרופים של הסדרה יפנו את כל תשומת הלב מעתה ואילך אל התקווה החדשה שמתגלמת בדמות הסדרה החדשה Discovery שתתחיל בינואר 2017, בעוד שדור חדש, שאינו מכיר את ז'ן-לוק פיקארד, דווקא ייהנה מהסרט הזה.

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.