ריאיון עם פטריק רותפס, מחבר 'רשומות קוטל המלך'

יולי 30, 2016

ריאיון עם פטריק רותפס - רשומות קוטל המלך - הספרייה הפנטסטית

לכבוד יציאתו לאור של 'פחדיו של האדם החכם', הספר השני בסדרת 'רשומות קוטל המלך', בעברית ראיינו את פטריק רותפס

 

Read the Interview in English

 

כשקיבלנו את ההזדמנות לראיין את סופר הפנטזיה, פטריק רותפס, המחבר של סדרת 'רשומות קוטל המלך' רבת המכר התעוררה התלבטות: האם לראיין אותו כראות עינינו, או שמא לתת לחובבים את הבמה ולאפשר להם לשאול את מה שרצו. כך או אחרת, רותפוס, סופר מפורסם ואיש עסוק ביותר, לא יכול לענות על מספר גבוה של שאלות.

לרותפס יש חובבים מאוד להוטים ונאמנים, שנדרשו לעבור דרך מפרכת עד שהגיע סוף כל סוף הספר השני בסדרה, פחדיו של האיש החכם, אל החנויות והדוכנים בשבוע הספר האחרון. לכן, החלטנו בסופו של דבר להעניק להם, כלומר – לכם את הכבוד לבחור את השאלות עליהן ישיב רותפוס.

חשוב לציין, כי מספר השאלות שראינו לנכון להפנות אל הסופר היה מוגבל ולא על כל מה ששאלתם רותפוס יכול היה או רצה להשיב. יחד עם זאת, ההזדמנות לתקשר עם היוצר של שם הרוח הייתה מיוחדת במינה.

 

המאבק על פחדיו של האדם החכם

הסיפור מאחורי ספריו של רותפס בישראל די מיוחד ומורכב. מצד אחד זכה הספר לביקורות מצוינות והיה אהוב מאוד על ידי הקוראים. מצד שני, לא הצליח למכור במספרים שהצדיקו, לדעת המו"לים, את המשך תרגום הסדרה. התכנית להוציאה לאור נגנזה. עם הזמן, הזכויות על הספר פגו, וכך גם העותקים שנשארו מן הספר הראשון, שם הרוח, נאלצו לרדת מן המדפים. הספר האהוב של רותפס עמד לחלוף עם הרוח בעננה של נייר גרוס.

בסופו של דבר, כמו בסיפורי הפנטזיה הכי טובים, שם הרוח ניצל מן המגרסות כשהזכויות על ספריו של רותפוס פגו. פקיעת הזכויות אפשרה להוצאת אופוס לקחת על עצמה את האתגר הכפול של הפקת הספר השני מחד, והשבת הספר הראשון למדפים מאידך – אתגר שלשמחת המעריצים עמדה בו בכבוד. לכן, רצינו לדעת האם שמע הסופר משהו על המאבק בן 5 השנים שהתנהל על ידי החובבים הנאמנים:

רותפס: ידעתי כבר זמן מה שמעריצים רוצים את פחדיו של האדם החכם אצלכם, ואפילו שהיו אנשים שרצו להשיג את שם הרוח אבל לא הצליחו למצוא אותו. אבל היה מעט מאוד שיכול הייתי לעשות מהקצה שלי. אני לא יכול *להכריח* מוציאים לאור להדפיס את ספריי.

אני שמח שזה טופל בסוף. זה כל מה שסופרים רוצים: שספרים יודפסו, ושאנשים יקראו אותם.

למרות היותו סופר, הופתענו לגלות שרותפוס לא אוהב להכביר במילים, לפחות לא במילים על עצמו, שלא כמו בספריו עבי הכרס. לכן, כאשר שאלנו אותו על התובנה שלספר הביכורים שלו הייתה השפעה של ממש על הסצנה הספרותית של הז'אנר, ועל ההרגשה שנלוותה לכך, תשובתו הייתה אקונומית להפליא.

רותפס: ובכן… כל אחד חושב שהתינוק שלו הכי יפה. אבל נחמד כשאנשים אחרים גם חושבים שהוא יפה.

 

רשומות קוטל המלך למסך?

לומר שספריו של רותפס הצליחו זה די שימוש בלשון המעטה. אם להאמין לדיבורים המתרוצצים ברשת, מתוכננים גם סרט וגם סדרה על הספרים. הסופר עצמו התייחס לכך בעבר, ולכן החלטנו לנצל את ההזדמנות ולאמת או להפריח את השמועות. ובכן, למרבה הצער, עושה הרושם שרשומות קוטל המלך לא עומדים להפוך במהרה לשר הטבעות, או למשחקי הכס הבא. מצד שני, התשובה של רותפס אינה בדיוק הכחשה.

רותפס: לא אמרתי שיהיה סרט. אמרתי שאנחנו עובדים על פיתוח של כמה דברים. בואו נשמור על הציפיות שלנו תחת שליטה.

למרבה הצער, בכל הנוגע לסרטים ולטלוויזיה, אין משהו שאני יכול לדבר עליו בשלב זה. צר לי.

 

ואף על פי כן, נוע ינוע!

בהזדמנויות שונות רותפס העיד על עצמו בעבר שהוא נוטה יותר לכיוון המדעים המדויקים, מה שקצת מפתיע בהתחשב בכך שמדובר באחד מסופרי הפנטזיה המצליחים כיום, וז'אנר הפנטזיה, אם לומר זאת בעדינות, לא בדיוק זכה עד היום למוניטין מדעי. אז איך איש מדעי הופך לסופר פנטזיה?

רותפס: שמעתי מספר אנשים מתייחסים אל מה שאני כותב בתור "פנטזיה מדעית", בגלל שהספרים שלי קצת יותר מעוגנים במדע ויותר ריאליסטיים מספרי פנטזיה אחרים.

אבל בכנות, לדעתי, אין הרבה הבדלים בין פנטזיה ומדע בדיוני. זה פשוט טעמים שונים של אותו הדבר: ספרות ספקולטיבית. סיפורים ששואלים, "מה אם"?

 

מבעד לדלתות האבן

דלתות האבן, הספר השלישי ברשומות קוטל המלך צפוי להיות גם האחרון. האם זאת אחת מהסיבות שרותפס לוקח את הזמן בסיומו? אז מה מחכה לרותפס מעבר לדלתות? האם יש לסופר פרויקטים נוספים בקנה? ומה שאתם רציתם לדעת – האם יש איזה סיכוי לשיתוף פעולה בין רותפס וברנדון סנדרסון למשל? ובכן, נראה שהתשובה לכל אלה היא:

רותפס: לא ממש. לא בשלב זה.

 

על הכתיבה

היו כמה מכם שרציתם לקבל הצצה אל האופן בו רותפוס כותב, לכן הגיע הזמן לשאול אותו בנושא:

ראשית, ביקשנו מרותפוס  לספר לנו מעט על התהליך שהוביל אל יציאתו של שם הרוח, ספרו הראשון – מה עשה כדי שספרו הראשון לא רק יצא אל האור, אלא יצליח לגעת בקוראים כפי שעשה?

רותפס: לקחתי מספר קורסים של כתיבה יוצרת במכללה, אבל זה היה בערך הכול. מעולם לא עשיתי סדנאות או משהו כזה. התנסיתי במספר קבוצות כתיבה, אבל אלו היו רק קבוצות חברים, ולא הרבה יצא מהן.

בנוסף, תזכור שהתחלתי לכתוב את הספר ב-1994, לפני שהאינטרנט, כפי שאנחנו מכירים אתו בכלל התקיים. לא היה מאגר מידע נרחב בחוץ, ממנו יכולתי לשאוב. לא יכולתי לקרוא ראיונות עם סופרים כמו זה, לדוגמה, או לחפש סוכן ברשת, או לבקש ביקורות, או אפילו סתם להתלונן. התגוררתי בעיר קטנה, והייתי אחד מהאנשים היחידים שהכרתי ש*באמת* ניסו לעבוד על רומן. הרגשתי די לבד.

לכן אני חושב על עצמי בתור סופר שהתפתח קצת פרא. למדתי המון לבד, ובגלל זה אני לא חושב על כתיבה באופן שהרבה אנשים חושבים עליה. חלק מזה טוב. יש לי את הסגנון שלי. אבל נדרשו לי 14 שנה כדי להוציא את הספר לאור. עשיתי הרבה שגיאות לאורך הדרך…

 

 

איזו מן מוזיקה אתה שומע בזמן הכתיבה, אם בכלל? ואם כן, איזו מוזיקה מזוהה עבורך במיוחד עם הסדרה?

לא. בלי מוזיקה. זה יותר מדי מסיח את הדעת. אני צריך דממה כדי לכתוב. דממה והתבודדות.

 

האם אתה מסוג הסופרים שמתכננים את הכול מראש, או שאתה פשוט מתקדם להיכן שהסיפור מוביל?

אני מתכנן, אבל אני גם מאוד פתוח לנטישת התכנית מאחור אם הזדמנויות מעניינות עולות בזמן שאני כותב. ואני משכתב *המון*. כך שהטיוטה הראשונה של הספר נראית ממש שונה ממה שתכננתי. ומנגד, הטיוטה הסופית נראית שונה מאוד מן הראשונה.

 

האם יש לך עצה עבור כותבים ישראלים ששואפים להיות סופרי פנטזיה?

קראו הרבה. קראו ספרים מחוץ לז'אנר האהוב עליכם ומחוץ לאזור הנוחות שלכם.

והמשיכו לכתוב. עשו שגיאות. התחרטו עליהן. תלמדו מהן. תתקדמו הלאה. תכתבו עוד.

 

ולסיום סיומת

כמובן, השאלה שכולם רצו שנשאל – האם יש חדשות, או הערכה לגבי מועד הפרסום של דלתות האבן?

אין מועד פרסום.

צר לי. אם היו חדשות לגבי זה, כבר הייתם שומעים על זה ברשת.

 

למידע נוסף על פטריק רותפס, בקרו באתר הבית שלו.

[button color="orange" size="big" link="http://opus.co.il/product_info.php?products_id=1237" target="blank" ]רכשו את הספר הישר מן ההוצאה[/button]

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.