השתנות / קרול ברג – ביקורת ספר

מאי 7, 2016

השתנות - ביקורת ספר - הספרייה הפנטסטית

ביקורתה של מאיה מרמרי על "השתנות", הספר הראשון בטרילוגיית "ראי קירא" של קרול ברג

השתנות - ספרי פנטזיה - הספרייה הפנטסטית
כריכת הספר "השתנות" / קרול ברג (הוצאת גרף 2004)

הספר השתנות הינו הספר הראשון בטרילוגיית "ראי קירא", מאת קרול ברג. הסיפור מתחיל בבוקר הגורלי והמקפיא בו הגיבור, העבד האזרי סייאון, נמכר ליורש העצר, אלקסנדר ג'ניסאר, בשוק העבדים בבירתה הקיצית של האימפריה. כידוע, איכות חייהם של עבדים חייך תלויה באופיים של בעליהם, ואלקסנדר, בעליו החדש של סייאון, מתהדר באופי כה איום, עד כי אף הקרובים אליו סובלים מחמתו וממעשיו הלא שקולים. הוא אינו פוסח, כמובן, על האפשרות לחלוק את אישיותו זו עם משרתיו ועבדיו, כפי שזוכים הקוראים לגלות עוד בפרק הראשון.

לכאורה, עד כאן יכול היה זה להיות מסמך אנתרופולוגי מהמם על חיי העבדות, אבל כפי שכותרת האתר מציינת, אנו עוסקים פה בפנטזיה. ואכן, מספר ימים לאחר רכישתו של סייאון, מתגלה יסודו האמתי של הסיפור – שדים, יצורים מיתיים המעטרים סיפורי קרב ואגדות ילדים, אלא שעבור סייאון יצורים אלו אמתיים מאוד ומפחידים מאוד. נדרים וזיכרונות מחייו הקודמים שבים לצוף, כאשר יצורים אלו מתגלים כמי ששמו את אלקסנדר למטרה ומחייבים את הגיבור לפעול למען העריץ הצעיר. כמובן שהנסיך אינו מקבל בהבנה יתרה עבד המקשקש על שדים ועל כשפים המענים את נפשו, אך המציאות המוטחת בפניו מכריחה אותו לעמוד באמיתות החדשות הללו בחייו. בקרב הזה על חייו של הנסיך, אליו השדים נמשכים כמו ישראלי למזגן בקיץ, השניים ייאלצו לשלב כוחות ואף להיעזר בזכרונות ובדמויות שמאכלסות אותם, שמענים את סייאון, כבר קרוב ל-16 שנה.

 

עולם חדש מופלא

קרול ברג יוצרת בהינף יד עולם יפהפה, מורכב ועשיר, המאוכלס באנשים, במאכלים ובמנהגים מרתקים שנחשפים בצורה מדודה לאורך כל הספר. אבל היא עושה גם מעבר לכך – היא מציגה  שתי דמויות ראשיות שלוכדות את תשומת הלב כבר מהרגע הראשון: הראשונה, סאיין, בשל סודותיו הרבים והשנייה, אלקסנדר, בגלל אישיותו הססגונית והבלתי מתפשרת. לנסיך אין כל כוונה לקבל בהכנעה את ניסיונותיהם של חורשי רעתו, שעושים ככל שביכולתם על מנת להעביר אותו על דעתו.

נושא נוסף החביב עליי בספר (למרות שיש כאלו שיראו בכך חיסרון), הוא יכולתה של ברג לעניין את הקוראים בעולם פנטזיה המכיל סוג אחד בלבד של יצורי קסום. בניגוד לרוב הספרים בז'אנר, יצירתה של ברג אינה מתרכזת בפן הדמיוני-יצורי, ולדעתי זה מה שמאפשר לה לקשור את קהלה לעלילה שעוסקת, בסופו של דבר, בטיב האנושי. גם בחירתה דווקא ביצורים הרודפים את נשמת האדם ומוזנים מרגשותיו תורמת, לדעתי, לעניין זה.

 

לא עובר בכדל

בצד הפחות חיובי, עם כל הפמיניזם וזה, עדיין מורגש מחסור בדמויות נשיות (הספר אינו עובר את מבחן בכדל), הן בקדמת הבמה והן מאחורי הקלעים. להגנתה של המחברת, אומר כי ישנן שתיים ורבע דמויות נשיות חזקות, המצויות בציר העלילה, כמו גם עם שלם שנשלט על יד נשים – כי, למה לא?

עוד נושא המעיב על ההנאה מן הספר, לטעמי, הוא המחסור במפה. אני יודעת שזה נשמע קטנוני, אבל במהלך הספר מתוארים פעמים רבות מסעות, ספרים ומראות, ומפה הייתה ממש מסדרת את העניינים ועוזרת לעקוב אחרי העלילה.

 

לסיכום

השתנות הוא ספר פנטזיה קולח, ולא בכדי, גם אחד מן הספרים הנקראים יותר בספרייה שלי (אני  צריכה באמת לנצל הזדמנות זו ולתקן את הכריכה). מדובר בספר מהנה, מותח שאינו מאפשר לקוראיו אף לא רגע של מנוחה על זרי הדפנה. הדבר דומה להליכה ביער, בו קרני האור והשיחים מאפשרים לראות רק פסע קדימה כל פעם, אך המהלך בינות לעצים יכול להיות בטוח, בכל צעד מחדש, שהמראה שיתגלה יהיה מרגש ומאתגר כמו קודמו. מומלץ בחום לכל המשפחה (לפחות מגיל מסוים), אך כן אציין שהספר מכיל אזכורים של עירום ורמיזות לסקס.

השתנות (Transformation)

מאת: קרול ברג

תרגום מאנגלית: דידי חנוך

הוצאת גרף (2004) 

447 עמודים

 

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.