מפגשים מהסוג השמשי – סיכום עולמות 2016

אפריל 30, 2016

כנס עולמות 2016: מפגשים - אירועי פנטזיה - הספרייה הפנטסטית
צילום: חמוטל ילין (2015)

תם ונשלם גם כנס "עולמות 2016" של האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה. איך היה? לוהט.

כנס עולמות 2016 הוקדש לנושא "מפגשים", וכיאה לנושא הכנס הציע למבקרים שורה ארוכה ועשירה של מפגשים מרתקים, ממפגשים עם חברים ותיקים וחדשים ועד מפגשים עם כמה מן היוצרים שעומדים מאחורי היצירות הז'אנריות שהן המזון והאוויר לנשימה עבור גיקים וגיקיות רבים.

יומו הראשון של עולמות, כך רצה הגורל, נפל על אחד הימים החמים ביותר החודש, כשהשמש קופחת מלמעלה וצולה את בני ובנות הנוער הנרגשים ואת אינספור הקוספליירים שגדשו את המגרש שמאחורי אשכול הפיס בתל אביב. למרבה השמחה (והפלא), החום הנוראי לא עצר בעד החובבים המסורים מלהסתובב בלבוש מלא, לרבות תלבושות חמות ומסורבלות להפליא ואיפור כבד שבוודאי לא הקל על העניינים.

כנס עולמות 2016: מפגשים - אירועי פנטזיה - הספרייה הפנטסטית

סדנת צילום למשתתפים תחרות הצילום

וכמובן שאי אפשר לדבר על קוספליי בלי צילום, והשנה הפגיש "עולמות" בין השניים, עם סדנה מיוחדת שהוקדשה למשתתפי תחרות הצילום של הכנס. הסדנה, בהנחייתה של דניאלה הראל אפשרה לחובבים שנרשמו להשתתף בתחרות ליהנות משפע של עצות מקצועיות, דוגמאות ומידע על צילום בכלל ועל צילום בתחרויות ובכנסים בפרט. דניאלה העבירה את הסדנה באווירה נינוחה, עם המון יחס אישי, ואף התגברה על מגון בעיות טכניות שהקשו על תחילתה של הסדנה. מצד אחד, חימם את הלב לראות כיצד הכנס ומארגניו השקיעו כך בקהל, ובכך כיבדו הן את התחרות והן את המשתתפים בה. מצד שני, היה תענוג לראות שהסדנה הייתה מלאה במשתתפות ומשתתפים, שהגיעו מוכנים ומצוידים עם מצלמות. כשכל הצעדים משתפים פעולה באופן שכזה, אין ספק שמובטחת לכולנו עוד הנאה רבה בתחומים הללו, שרק בשנים האחרונות החלו לצבור תאוצה בקהילה הישראלית.

כמו כן, ראוי לציון כי חלק מן הסדנה הוקדש לא רק להיבטים הטכניים של הצילום, אלא גם להיבטים האתיים שלו. מתי מותר לצלם ומתי לא, מתי לבקש רשות לצלם ואיך, מתי מותר לגעת בקוספליירים/ות זרים/ות (לעולם לא) ועוד. ניתן לקוות ששני התחומים – הקוספליי והצילום רק יוסיפו להתפתח מכנס לכנס ומשנה לשנה, וכן שיעשו זאת מבלי לעורר מתחים ואי-נוחות מיותרים. יש לנו תחום מאוד ויזואלי ומעורר דמיון. מדוע לא ליהנות מכך?

 

כנס עולמות 2016 סיכום כנס - הספרייה הפנטסטית

הרצאה בון-בון!

אירוע נוסף שראוי לציין לטובה, הוא הרצאתה של מיכל פז-קלפ, עורכת ספרי הילדים והנוער של הוצאת כנרת זמורה דביר. לא רבים יודעים זאת, אבל מיכל היא אחת הנפשות הפעילות ביותר בקידום מעמדו של הקומיקס בישראל. החלטותיה האמיצות כעורכת אחראיות, במידה רבה, על הבאתם של כמה מן הכותרים המובילים בעולם הקומיקס אל קוראי העברית. עם כותרים אלה ניתן למנות את "סנדמן", "באטמן", "שאזאם", "סופרמן", "סנופי" וכמובן "בון". לא קשה לראות שמיכל לא מעמידה פנים – היא באמת ובתמים חובבת קומיקס, ואפילו הגיעה להרצאה עם חולצת "באטמן נגד סופרמן" (ונניח לרגע בצד את דעתנו לגבי הסרט).

הרצאתה של מיכל הזמינה את מבקרי הכנס הצעירים והוריהם להצצה מאחורי הקלעים של "בון". כמבקר ותיק בכנסים, למדתי שלא להתייחס לכך בקלות ראש, ולכן אציין שההרצאה עשתה בדיוק מה שהבטיחה וחשפה המון מידע מרתק על הקומיקס בישראל, מראשיתו ועד היום ועל תהליך ההפקה שבסופו של דבר מביא את ספרי "בון" האהובים אל קהלם הנרגש. אם למישהו היה ספק לגבי בחירת האירוע לכנס, כל שהיה עליו לעשות הוא להציץ פנימה אל ההרצאה. הכיתה בה הועבר האירוע הייתה מלאה עד אפס מקום בילדים נרגשים ובהורים ועוד ועוד הוסיפו להיכנס במשך חלק נכבד מן ההרצאה.

פה כנראה טמון גם הסייג היחיד שהיה לי מן ההרצאה. התנועה הבלתי פוסקת והמאחרים הרבים הקשו על המרצה לשמור על חוט המחשבה (למרות שעשתה עבודה מעוררת הערצה) ועל הקהל ליהנות מדבריה. בכל מקרה, פניהם של הילדים, בזמן שמיכל שטחה בפניהם את יסודות השפה והחוקים של הקומיקס, אמרו את הכול! בקול בוטח, חיוך גדול ועיניים בורקות מיכל הקסימה את קהלה ודביקה אותו בהתלהבותה, ומעתה, אני יודע שאם ישאלו אותי הורים על תכנים מומלצים לילדים, אוכל להמליץ על אירוע של מיכל בפה מלא.

 

כנס עולמות 2016: מפגשים - אירועי פנטזיה - הספרייה הפנטסטית

היזהרו במשאלותיכם, או – הצילו, ג'יני השתלט לי על חדר האמבטיה!

מי ומהם ג'ינים? מה חשוב לדעת כשפוגשים ג'יני? איך מבקשים משאלות, וממה צריך להיזהר? ריקה גרציאני טייכהולץ, בוגרת תואר ראשון בספרות וחובבת מדע בדיוני ופנטסיה, העבירה הרצאה כמו שהרצאה צריכה להיות – מושקעת, משעשעת ומרתקת. כל זאת למרות שזוהי רק הפעם הראשונה בה היא מרצה בכנס.

במהלך ההרצאה זכה הקהל לסקירה מרתק על השינויים בדמותו של הג'יני אלדין וסיפורי "אלף לילה ולילה" ועד לג'יני הספרותי של המאה ה-21. במרוצת השנים, כך נראה, קונספט הג'יני התבגר והשתכלל, אך לא בטוח עם מי מהם עדיף לנו להיפגש. כי ג'ינים "מציאותיים" לא ממש צריכים מנורות או שפשופים. הם אוהבים להשתכן במדבריות, או בסמוך למקורות מים, כאשר אפילו כיור או אמבטיה יכולים להספיק. אז בפעם הבאה שאתם שרים באמבטיה, הזהרו לא להטריד את מנוחתו של איזה ג'יני, מה גם שהם ממש לא חייבים לכם משאלות. מלבד הנושא המרתק ההרצאה לוותה במצגת יפהפייה ומלאת אווירה, שתרמה רבות להעברת הדברים.

 

כנס עולמות 2016: מפגשים - אירועי פנטזיה - הספרייה הפנטסטית

סדנת כתיבה – ספיד דייטינג

רוני גלבפיש מחברת רב המכר, אגם הצללים, לקחה את נושא הכנס צעד אחד קדימה, עם סדנת כתיבה בסגנון ספיד דייטינג. בניגוד לרושם שעלול להתקבל משם הסדנה, מדובר היה באירוע נטול רומנטיות לחלוטין. אם כבר, הפוך – זה היה אירוע ער ושמח, עמוס ורועש להפליא (בחציו הראשון). לאחר הקדמה קצרה גלבפיש ניצבה על שולחן, בסגנון שלא היה מבייש את רובין וויליאמס וניצחה על הסדנה ביד רמה, תוך שהיא זוכה לשיתוף פעולה נפלא בקרב המשתתפות והמשתתפים.

בין הדברים המקסימים שאפיינו את האירוע היה העירוב של הגילים. ילדים וילדות מגיל 10 ועד שנות ה-60 לחייהם, חלקו כולם את הסדנה, וגישרו על הפערים שבין הדורות בצורה מופלאה. אפילו אם רק מבחינה זו, הסדנה הייתה אירוע הראוי בהחלט לכנס בנושא "מפגשים". יחדיו חלקו המשתתפים, בצורה אקראית סיפורים בהתאם להנחיותיה של רוני: ספרו זה לזה מה הדבר הכי נורא שעשו לכם. ספרו מה הדבר ממנו אתם הכי מפחדים. עמדו אחד מול השני בשתיקה במשך דקה ועוד. במהלך כל החלק הראשון של הסדנה המשתתפים העבירו זה אל זה מבטים נבוכים ונודדים, חיוכים והמון המולה שמחה.

לאחר מכן, הגיע הזמן לשבת לכתוב. בתחילה זה היה די מדהים לראות כיצד באי הסדנה יושבים בכנס וכותבים, ברצינות ועם כוונה, כאילו זה הדבר הכי טבעי לעשות בחופש. אבל בסופו של דבר, כשזמן הכתיבה נגמר והגיע הזמן להוריד את העפרונות, מישהי קראה, פתאום, – אבל אני רוצה להמשיך לכתוב, וזה כנראה אמר את הכול. במקומות רבים, כאשר מדווחים על הקהילה, מספרים על האופן בו חבריה צורכים תכנים ומתלהבים מהם. אבל איכשהו, כמעט אף פעם לא אומרים מילה על כמה יצירה ויצירתיות הן חלק בלתי נפרד מן הפאנדומים השונים. למעשה, כשחושבים על כך, כנסים כגון אלו שהאגודה מארגנת עם ארגונים כגון עמותת טולקין והעמותה למשחקי תפקידים, הם כמה מן ההדגמות הטובות ביותר לכוח היצירתי של הקהילה.

שובו של פי-עשר - ספרי פנטזיה - הספרייה הפנטסטית

מפגש עם הסופרת גלית דהן קרליבך

באופן כללי, עולמות 2016 היה גן עדן עבור חובבי הספרות. מאירועים כגון זה של מיכל פז-קלפ, או הסדנה של רוני גלבפיש ועד לאירועי השקה של ספרים חדשים, כגון השקת "כתר הרועים", הספר האחרון של טרי פראצ'ט שראה אור בהוצאת סיאל, לחובבי ספרות הז'אנר לא היה משעמם.

אחד מאותם אירועים היה מפגש עם גלית דהן-קרליבך. כתיבתה של קרליבך מציגה במידת מה את האנרגיה המתפרצת שלה, אך דבר לא מכין את מי שאינו מכיר אותה לפצצת האנרגיה שהיא, כשהיא נכנסת לחדר ההרצאה כמו רוח סערה. מסתבר שתקלה נוספת הביאה לכך שאנשים לא הצליחו לרכוש כרטיסים לאירוע, והיינו בו כחמישה איש, כולל עבדכם הנאמן. זה מצער מאוד מפני שלראות את סופרת הילדים מספרת על עצמה ועל כתיבה, זהו משהו שבאמת לא כדאי לפספס, וכן כיוון שהיא הגיע במיוחד מירושלים לשם כך.

הרומן של דהן-קרליבך עם המילה הכתובה, כך מסתבר, ליווה אותה כל חייה. היא החלה לקרוא בסביבות גיל 3 ומאז לא הפסיקה. היא מעידה על עצמה שהיא רואה אותיות כדברים אמתיים, עם צליל, אופי ומראה. כמו כן, נדרשות רק כמה דקות אל תוך המפגש כדי לשמוע את דהן-קרליבך מעידה על היותה מכשפה. איכשהו, כזה מגיע ממנה, זה גם נשמע די הגיוני, כי קשה למצוא הסבר אחר לאנרגיות שהיא מפיצה, כמו שילוב קטלני בין היפראקטיביות, קפה ועוד כמה סמים ממריצים. כשחיפשתי כיצד לספר זאת, התיאור – "כמו גלי גולן על ספידים" היה הדבר הראשון שעלה בראשי, והמבין יבין.

אבל סיפוריה של דהן קרליבך ממש לא נגמרים שם. למשל, סיפרה, התחשמלה בגיל שנתיים, ולכן מאז היא מקפידה שבביתה תהיינה כל מיני הגנות, כדי למנוע התחשמלות נוספת. סיפורים נוספים שהיא חלקה הוקדשו לכישוף, לסבה-רבא, שהיה מכשף מלומד, למחיר האמתי של העיסוק בכישוף ועוד. משם, באוטוסטרדה אסוציאטיבית היא מגיעה לספר שהזמינו אותה להשתתף בתכנית "האח הגדול" (אך היא דחתה את ההצעה).

מצד שני, חלקה דהן קרליבך שפע של טיפים טובים וחשובים בנושא כתיבה'  ביניהם:

  • כל סופר הוא קודם כול אדם קורא – אם סופר יגיד לכם שהוא אוהב יותר לכתוב, תיזהרו ממנו.
  • מדע וכישוף באים מאותה נקודה – אותה פליאה. הקשר בין אילו…
  • כתיבה זה עבודה, עבודה, עבודה!
  • דמות – תחת לחץ מתגלה אופייה. לכן חשוב להכניס אותה ללחץ.
  • סופר צריך להכיר את הכול, אבל לחשוף 20%. מרבית החומר נשאר לעיניו בלבד.
  • לא לדחוק בסיפור – לתת לו להציף לכם את המוח.
  • מכתבי דחייה הם חלק ממש, ממש חשוב מהעיסוק בתחום.

 

סיכום

כנס עולמות 2016 תם ונשלם. המפגשים הסתיימו וכל המשתתפים הלכו לבתיהם, מי שמח וטוב לבב, ומי שלא – לא חייבים. סובלים/ות מדיכאון פוסט-כנס? בסוף עולמות 2016 הגיעו שתי הכרזות דרמטיות ומרגשות: הנושא של אייקון הקרוב צפוי להיות "משחקים". אורח הכבוד של הכנס צפוי להיות… צ'רלס סטרוס. הנה, עכשיו יש לכם/ן למה לצפות!

 

 

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.