לעולם-לא עולם חוזר ל-BBC

פברואר 26, 2016

לעולם לא עולם - ניל גיימן - הספרייה הפנטסטית
בתמונה: צוות התסכית מברך את ניל גיימן (באדיבות ניל גיימן)

פספתם את התסכית הנפלא של "לעולם-לא עולם" בהפקת רדיו BBC? עכשיו יש לכם הזדמנות שנייה.

לפני קצת יותר משלוש שנים סיפרנו לכם על התסכית הנפלא של "לעולם-לא עולם" (Neverwhere באנגלית), אותו הפיקו עבור רדיו 4 של ה-BBC, על בסיס ספרו האהוב של ניל גיימן. רבים מכם לא הספיקו לגשת לתסכית בטרם הורידו את הגישה אליו מן האתר. גרוע מכך, חלקכם התחלתם אותו, והוא ירד מהאוויר לפני שהספקתם לשמוע את כולו, או שהגעתם אחרי שהפרקים הראשונים כבר ירדו. ובכן, אמנם נדרשו כמה שנים, אבל רדיו 4 העלו את התסכית מחדש, והוא זמין להאזנה בחינם באתר שלהם. לא משנה לאיזו קבוצה אתם שייכים, או אם שמעתם את כולו וברצונכם לשמוע אותו שוב (ובינינו, מי לא היה רוצה לשמוע אותו שוב?), זה הזמן! גם הפעם, התסכית צפוי להיות זמין לחודש בלבד. תיק-תק!

 

לעולם-לא עולם למתחילים

מעולם לא שמעתם על הספר? הנה מה שאתם צריכים לדעת, על רגל אחת. ראשית, אם זיהיתם א הרפנרנס, שם הספר – "לעולם-לא עולם" , שואב את השראתו מארץ ארץ לעולם לא, האי הקסום ביצירתו הקלסית של ג'יימס מת'יו בארי, "פיטר וונדי". אך ארץ הקסם בספרו של גיימן מקבלת תפנית אפלה ומודרנית. במקום אי טרופי ירוק ופירטים, הקסם בספר מתקיים ב-"לונדון תחתית", והוא אינו מרוחק כלל. ארץ הפנטסיה של גיימן נמצאת בעולמנו ממש, תמיד מעבר לפינה, נחבאת בפינות החשוכות והסמטאות של לונדון ואפילו מול פנינו, אלא שאנו לא רואים אותה. בטוויסט חכם נוסף, הסיבה שאיננו נחשפים ללונדון תחתית אינה כי מחוזותיה ותושביה בלתי נראים, אלא מפני שהם מתקיימים בשולי החברה, בין החרכים ובין הכיסאות. את מקומם של הפירטים, האינדיאנים והילדים אבודים, תושבי לעולם-לא הם כל אותם טיפוסי שוליים, שהחברה לא רואה ולא רוצה לראות.

גיבור הסיפור הוא ריצ'רד מייהו צעיר סקוטי שעובר ללונדון כדי לבנות את עתידו. בעיר הגדולה הוא מוצא עבודה משרדית משעממת ונטולת-עתיד ויוצא עם ג'סיקה, צעירה שאפתנית ואסרטיבית שמנהלת אותו ביד רמה. דווקא כאשר נדמה לו שחייו על המסלול הנכון (גם אם מדובר במסלול בינוני ומשעמם עד דמעות) עולמו מתהפך על פיו. בעוד מייהו וחברתו ממהרים לארוחה עם הבוס שלה, הם נתקל בנערה פצועה בשם דֶלֶת, שמופיעה משום מקום ונופלת על המדרכה. כאשר הסקוטי טוב הלב בוחר לעזור לנערה במקום להמשיך לארוחה החשובה, הוא מגלה במהרה שמבלי משים, נשאב אל גבולותיה של לונדון תחתית ו"נפל בין החרכים". כדי לחזור לעולמה, דלת פתחה בפני מייהו מעבר לעולם הסמוי. מבלי להתכוון, בחר לראות את העולם שבשוליים, ונגרר למסע הרפתקאות מלא קסם וסכנות.

זהו, עכשיו כשאתם יודעים מספיק בשביל להתחיל, אל תבזבזו עוד שנייה – לונדון תחתית מחכה לכם!

להאזנה לתסכית "לעולם-לא עולם" באתר רדיו 4 של הBBC

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.