'עץ השקרים' יראה אור בהוצאת עוץ

פברואר 7, 2016

עץ השקרים - הוצאת עוץ - הספרייה הפנטסטית

"עץ השקרים", ספרה של פרנסס הרדינג, זוכת פרס קוסטה לספר הטוב של השנה, יראה אור בהוצאת "עוץ", לאחר שהזכויות לתרגומו נרכשו ממש בסמוך למועד הענקת הפרס.

פרנסס הרדינג - סופרות פנטזיה - הספרייה הפנטסטית
פרנסס הרדינג

הסופרת הבריטית פרננס הרדינג עשתה היסטוריה בסוף ינואר, כאשר זכתה בפרס קוסטה היוקרתי, עם ספר הנוער פרי עטה, בשם "עץ השקרים". פרס קוסטה (לשעבר פרס וויטברד), שנחשב לפרס הספרותי היוקרתי ביותר לסופרים בריטיים, מוענק בכל שנה בחמש קטגוריות: ספר ביכורים, רומן, ספר ילדים, שירה וביוגרפיה. מתוך חמשת הזוכים בקטגוריות הללו נבחר ספר אחד לתואר "ספר השנה". לרוב, הזוכה בתואר הנכסף הוא מי שזכה בפרס הרומן הטוב ביותר, אך השנה, כאמור, זכה בתואר ספר הנוער של הרדינג. זאת בסך הכול הפעם השנייה שספר ילדים זוכה בפרס הגדול. בשנת 2001 זכה בו הסופר פיליפ פולמן על ספרו "משקפת הענבר" מתוך טרילוגיית "חומריו האפלים".

לדברי המו"לית, גילי בר-הלל, "לראשונה מזה 15 שנה מוענק הפרס היוקרתי הזה לספר נוער. זה מעיד על הכוח שספרות נוער צוברת, גם בקרב קוראים מבוגרים. מדובר בספר נפלא, תעלומה גותית ויקטוריאנית בתוספת חקר מאובנים, אבק שריפה, צילום ופמיניזם".

"עץ השקרים" מסופר מנקודת המבט של נערה ויקטוריאנית בת 14, המשתוקקת לעסוק במחקר כמו אביה המדען, אך זוכה ליחס מזלזל ולדיכוי בשל מינה. שופטי הפרס מעידים עליו שהוא מותח ורב-רבדים. "זהו ספר חשוב," אמר השופט ג'יימס היינג', "לא רק בשל הנרטיב המעולה ואפיון הדמויות המעולה, אלא כי האמירה המרכזית היא שקיימות אופציות עבור נערה אינטליגנטית המתקשה להשתלב בתקופה בה היא חיה."

בראיון לעיתון הגרדיאן סיפרה הרדינג מדוע היא אוהבת לכתוב על דמויות מתבגרות:

"לדעתי בגיל 12 נוטים להמעיט בערכנו. בין גיל 10 לגיל 12 הבנת העולם שלנו מתעצבת ונעשית מתוחכמת יותר, אנו מטילים ספק, מזהים את הפגמים והגחמות של ההורים שלנו, הם חדלים להיות מושלמים בעינינו; ומכאן אנו מטילים ספק גם בעולם הרחב, בדמויות סמכות ובכל השאר. בעיני זהו תהליך התבגרות חשוב, וכמובן כל זה קורה בזמן שגם הגוף עובר שינויים."

זכייתה המפתיעה של הרדינג עוררה הדים בעולם הספרותי כולו, וכבר הזניקה מסע להגברת המודעות לספרי ילדים ונוער. בעקבות מחקר שחשף שרק כ-3% מביקורות הספרות בעיתונים בבריטניה עוסקות בספרי ילדים ונוער, אף שהללו מהווים יותר מ-30% ממכירות הספרים, פתח הסופר ס"פ סעיד במסע לעידוד הסיקור של ספרות הילדים, דווקא עכשיו. "זהו תור זהב בספרות הילדים," הוא אמר לשבועון בוקסלר. "זכייתו של 'עץ השקרים' מאת פרנסס הרדינג בפרס קוסטה לספר השנה מוכיחה שיש בין ספרי הילדים הנכתבים היום כאלה שבעצם מתאימים לכל הקוראים. ואולם הם זוכים בהתעלמות שיטתית מהעיתונות הארצית, שמפספסת את הסיפור הכי גדול בשוק הספרים היום. העיתונים צריכים לפקוח את עיניהם לתור הזהב הזה, ולהעניק לספרי הילדים את המקום והסיקור הראויים להם כל כך."

לדברי גילי בר-הלל , כבר שנים היא עוקבת אחרי הקריירה של פרנסס הרדינג בהתרגשות.

"זאת כנראה הסופרת החיה האהובה עלי ביותר, אבל עד עכשיו ספריה היו סוד שמור ליודעי ח"ן בלבד. חששתי שיהיה קשה למנף יחסי ציבור לסופרת אלמונית פחות או יותר, אף על פי שהיא מעולה. זכייתה בפרס קוסטה מילאה אותי אושר, כי סוף סוף זוכה פרנסס הרדניג להכרה המגיעה לה."

ספריה של הרדינג יתורגמו לעברית בהוצאת "עוץ" במהלך השנה הקרובה.

 

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.