גולשים על הירח – Capture the Flag

נובמבר 23, 2015

גולשים על הירח - סרטי מדע בדיוני - הספרייה הפנסטית

בחנוכה הזה תוכלו לקחת את ילדיכם למסע מטורף על הירח, ובתוך כך לסקרן אותם לגבי ההיסטוריה של עידן החלל

בעידן בו ילדים ומבוגרים בכל הגילאים עסוקים בעיקר בדגם הסמארטפון החדש, או במתרחש בעונה האחרונה של ריאליטי כזה או אחר, נדיר למצוא סרטים לילדים שמזמינים אותם להביט מעלה, אל מעבר למסך הטלפון או הטלוויזיה ואל מסך הקולנוע! כלומר, טכנית אל מסך הקולנוע, אבל רעיונית אל מעבר למסך ואל הכוכבים. "גולשים על הירח" (באנגלית Capture the Flag, על שם המשחק המפורסם), מחזיר את צופיו הצעירים אל המסע לכיבוש הירח, שראשיתו עוד בשנות ה-60 של המאה ה-20. בנוסף, נוגע הסרט בסוגיית תיאוריות הקנוניה, לפיהן הנחיתה על הירח כלל לא התרחשה.

 

נקודות בונוס

בדרך מהנה ומרובת הרפתקאות, "גולשים על הירח" ניגש אל נושאים אלו בגובה העיניים ומהנה הן כעצמו והן כפתח לשיחה על נושא חקר החלל, התיאוריות והשיח בנושא ומי יודע – אולי בין צופי הסרט הזה יימצאו כבר האסטרונאוטים הבאים, או המדענים שיעזרו לכולנו להגיע רחוק יותר משהגיע האנושות אי-פעם.

נקודת בונוס ענקית הולכת למי שהמציא/ה את הקופי של המשפט בראש הפוסטר של הסרט בעברית: "עד גיל 21 חנוכה תגיע לירח!" מצד אחד, ספק אם הילדים של היום, שלא גדלו על מסטיק בזוקה, יבינו את הרפרנס. מצד שני, הוא לוקח את הסרט מיד למקום מאוד ישראלי, וכך גם אזכור חג החנוכה. כמו כן, באופן זה, הפוסטר קורץ גם להורי הילדים, שדווקא כן גדלו על מסטיק בזוקה, ויש להם עדיין חשבון פתוח עם בזוקה ג'ו…

 

נקודות מינוס

כמובן שצריך לראות את הסרט על מנת לדעת באמת, אבל ישנם מספר דברים שבולטים כבר מן הפוסטר לסרט ומן הקדימון: ממבט ראשון, אפשר לראות שרק הדמות הראשית בסרט, מייק, לבוש בחליפת חלל, למרות שגם חבריו לובשים כאלו בסרט, וכנראה שגם הם ילדי אסטרונאוטים. זה מעצבן משום שלא היה מזיק לתת השראה ומודל לחיקוי גם לילדות שוודאי יצפו בסרט ועשויות לרצות גם הן לחלום על להיות אסטרונאוטיות, או מהנדסות בנאס"א, או כל דבר אחר שעולה על הדעת. למה לגזול מאיימי את חליפת החלל שלה?

בצדו השני של מייק, נמצא מרטי – הצלע השלישי בחבורה. גם ממנו נגזלה חליפת החלל, והוא (איך לא) ג'ינג'י שמנמן. אולי יום אחד יטרח מישהו לשבת ולבדוק את מספר הסרטים בהם הסיידקיק המגושם משהו של הגיבור הראשי, הוא ג'ינג'י, שמן, או ג'ינג'י ושמן. זה שחוק, זה דלוח ובעיקר – האם לא הגיע הזמן להתקדם מעבר לגאגים על חשבון "הילד השמן"? האם זה באמת חיוני שבנקודה מסוימת בטריילר, מרטי יהיה תקוע בפרצה בגדר, כשתנין אוחז במכנסיו וייחשף בתחתוניו? אולי, רק אולי, בדרכנו על החלל – גם בסרטים – הגיע הזמן שנשאיר את הדעות הקדומות על כדור הארץ?

 

תקציר העלילה

לאחר שהמיליונר המשוגע ריצ'ארד קארסון בונה חללית על מנת להגיע לירח ולהוכיח כי הנחיתה על הירח הייתה מבויימת (ובעצם על מנת לשדוד את מחצבי הירח היקרים) – נאס"א מחליטה לשלוח בשנית אסטרונאוטים לירח, על מנת להקדים את קארסון ולהגן על דגל ארה"ב המונח על קרקע הירח מאז הנחיתה ההיסטורית של אפולו 13, ביולי 1969. גיבורי הסרט הם החברים איימי, מרטי ומייק גולדווינג, דור שלישי לאסטרונאוטים – אביו אסטרונאוט פעיל בנאס"א וסבו, אסטרונאוט בגימלאות שכמעט הגיע לירח באותה טיסה היסטורית, אך ברגע האחרון קורקע. בעקבות רצף אירועים מטורף, מוצאים את עצמם הילדים עם הסבא ועם לטאת מחמד, בחללית אל הירח ובמירוץ להקדים את המיליונר הרשע אל הדגל.

 

מדובב לעברית, דו-ממד

גולשים על הירח ינחת בבתי הקולנוע ב-03.12.2015

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.