ביקורת ספר: חוק הקוסמים הראשון \ טרי גודקינד

אוגוסט 21, 2015

חוק הקוסמים הראשון - חרב האמת - הספרייה הפנטסטית

ביקורתו של מרדכי כהן על "חוק הקוסמים הראשון", הספר הראשון בסדרת "חרב האמת", מאת טרי גודקינג

אני פותח באנחה כבדה. ספר ארוך. הרבה רעיונות. הרבה עבודה. מאיפה להתחיל? טוב, נפתח בעלילה.

העלילה פותחת ברצח אביו של גיבור הספר, ריצ'רד סייפר. ריצ'רד הוא מורה דרך ביערות הרטלנד שבנפה המערבית, והוא מנצל את כישורי ההתמצאות שלו כדי להתחקות אחרי רוצחי אביו. בדרכו, הוא נתקל בקבוצה המתנכלת לאישה זרה ומסייע לה. מכאן ואילך הסיפור מתגלגל, כאשר עוד ועוד קסם מחלחל לנפה המערבית, הנקייה מקסם, ומאלץ את ריצ'רד וחבריו לעבור אל הארצות התיכונות במטרה לעצור את כוח הרשע ההולך ומתחזק.

הספר מלא באקשן. אין כמעט פרק שאין בו איזה אירוע אלים, או מקדם של העלילה. מהבחינה הזו הספר מעניין, הקריאה רצה. ישנם לעיתים תיאורים ארוכים אבל הכול נבלע בקצב העלילה. עם זאת, חובה לציין – האלימות בספר פשוט מעוררת חלחלה. דילגתי על לא מעט קטעים אלימים מיותרים, שלדעתי, ממש לא תרמו לחוויית הקריאה.

כנגד האכזריות הפושה, ישנה גם אווירה ילדותית. זה מתבטא בסיסמה שחוזרת על עצמה לאורך הספר – חייבים לעצור את דרקן ראהל (הרשע בסיפור). זה מתבטא גם בדיונים פילוסופים, שלא תמיד קולעים למטרה (עיין ערך אראגון), וזה מתבטא בהתקדמות המהירה של העלילה – העולם הדמיוני לא נבנה בהדרגתיות, אלא בקפיצות (עיין ערך אריק רקס).

 

מעניין…

הזכרנו דיונים פילוסופיים, ואכן, "חוק הקוסמים" מציג מספר עקרונות, רעיונות שננסה לעמוד על אופיים של כמה מהם (מי שלא מעוניין בחפירות פילוסופיות מוזמן לדלג).

נתחיל בחוק הקוסמים הראשון: חוק זה טוען שבני אדם מאמינים במה שהם רוצים להאמין, או מפני שהם פוחדים ממשהו. הסופר עושה שימוש בחוק הזה לאורך כל הספרים, בווריאציות שונות, על פי רוב בצורה יוצאת מן הכלל. הדוגמה המיוחדת ביותר היא בסוף הספר הראשון.

רעיון מרכזי נוסף הוא "רודף האמת", אדם שמטרתו בחיים היא חיפוש האמת–ואולי גם כפייתה באמצעות חרב. העקרונות שלאורם הוא פועל הם – לא לקבל דברים כמובנים מאליהם, לשאול שאלות, לברר, למחות על עוולות ועל דברים שנראים לא הוגנים, לא להישאר אדיש… אנסה לפרט קצת יותר.

רודף האמת הוא השופט ומוציא לפועל. מעשה הענישה דורש מהמבצע אכזריות מסוימת שמשפיעה עליו לרעה. במילים אחרות, צריך להיות רע כדי להרוג, גם אם מדובר ברוצח נתעב. הפתרון, לפי הסופר, הוא כעס. באמצעות הכעס, האדם מתמקד ברוע שהפושע ביצע וכל מטרתו היא לאבד אותו ואותו בלבד. לדעתי, הכעס הוא כלי, אך אינו תנאי. כאשר הדבר נעשה מתוך רדיפת הצדק ואמת, גם בלי כעס, וללא מניעים אישיים, אין למעשה סיבה שהאיבוד יהיה בעל השפעה שלילית על נפש המבצע.

עניין נוסף בהקשר לרודף האמת, הוא טבעם של הכוחות הרוחניים והגשמיים באדם. לדוגמה, רודף האמת אינו טוב או רע – הוא פשוט מחפש את האמת. הוא יכול לקחת את הכוחות שהוענקו לו לכיוונים חיובים או שליליים. זהו עיקרון נכון, אך יש להוסיף בזה נדבך. הכוח אינו ניטרלי – השלמות שלו היא קיומו על הצד החיובי שבו. אנו נותנים מענה לכל דחף וכוח שיש לנו – בצורה חיובית – וכך אנו נותנים לו מענה שלם ולחלופין בצורה שלילית. וכך אנו אמנם מספקים זמנית את אותו כוח, אבל בעצם מממשים אותו בצורה מעוותת. ההכרה בכך שהמצב האורגינלי הוא חיובי, מכוונת את האדם לבחור בטוב.

רעיון אחר הראוי לביקורת, הוא האמונה באדם ובעולם. הסופר מציג גישה מתריסה כאילו כל הטבע מבוסס על רע ועל רצח. הוא מביא לדוגמה עץ תמים למראה, שבעצם גדילתו וצמיחתו למעלה, הוא מאפיל על הנמוכים ממנו ובכך גוזל את חייהם. הוא מקיש את העניין ביחס לאדם. ההסתכלות השלילית הזו על העולם היא שגויה מכיוון שברור שהעולם לא נמצא במדרגת שלמותו כפי שהוא צריך להיות. הסתכלות זו היא תירוץ לחלשי האופי המעדיפים לתת דרור לתאוות ליבם, בשכנוע עמוק ש"זה אני ואין מה לעשות". ההסתכלות צריכה להיות חיובית – האדם והעולם הם טובים בטבעם. העבודה הגדולה היא לחזור אל הטבע הזה.

רעיון נוסף שחוזר על עצמו לאורך כל הספר הוא העמדת טובת הכלל, שיקולים רחבים, לעומת שיקולים ביחס לפרט – חבר נפצע, האם לטפל בו ובכך לסכן את כל המשימה, או להפקיר אותו בשטח ולהתקדם הלאה, אחרת יאבד הכול?

נושא נוסף הוא נושא התמימות. ילדים מזוהים בדרך כלל עם התום. בספר אנו מוצאים כמה הסופר מעריך את התמימות, כמה הוא מנסה להגן עליה, כמה הוא מבכה על אלה שמאבדים, כבר בילדותם, את הזכות להיות תמימים. זהו עיקרון חשוב – התמימות לא אמורה להיעלם עם ההתבגרות – אלא אמורה להוות בסיס לכישרונות הנוספים של הבגרות.

נושא אחרון הוא דמות הנבל – דרקן ראהל. הסופר מנסה להסביר מה עומד מאחורי המוח המעוות הזה. ולחינם. דרקן ראהל הוא משוגע, חולה נפש. אני לא יודע למה הסופר טורח להסביר את הגישה שלו. אין הסבר כזה

.

לסיכום

"חוק הקוסמים הראשון" הוא ספר עם הרבה מחשבה ועומק, הרבה אקשן ועניין, הרבה דרמה והתרגשות, אבל גם הרבה קלישאות, פנטזיה בינונית ומבולבלת ולפעמים קצת נמרח. בכל אופן, הייתי ממליץ לפחות על הספר הראשון, העומד יפה בפני עצמו, כך שלא תרגישו צורך מיוחד לקרוא את ההמשך אם לא תרצו בכך.

 

חוק הקוסמים הראשון
סדרת חרב האמת
מאת: טרי גודקינד
הוצאת ינשוף (2006)
776 עמודים

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.