לפרק את עוץ: מוטיב ההתפרקות ב"הקוסם מארץ עוץ"

יולי 1, 2015

הקוסם מארץ עוץ - ל. פרנק באום - הספרייה הפנטסטית
כריכת הקוסם מארץ עוץ, הוצאת אריה ניר (2006)

מאמרה של רותי ורד בר-זכאי על מוטיב ההתפרקות בספרו של ל. פרנק באום, "הקוסם מארץ עוץ"

לא הבנתי למה כילדה לא סבלתי את הקוסם מארץ עוץ, בזמן שסביבי גברים נשים וטף חגגו אותו בעליצות בספרים, סרטים ומחזות. הבלבול רק גבר כשקראתי אותו אחרי גיל עשרים ומצאתי שהוא משעשע ומרתק. ועתה, כשעברתי את גיל ארבעים ניגשתי אליו שוב ובחשש כי זכרתי שחוויתי שתי תגובות הפוכות כלפיו כאילו הוא שני ספרים שונים, ומה יהיה הפעם, איזה ספר הוא יהיה?

בקריאה הנוכחית התלהבתי כל כך מהקוסם מארץ עוץ, שמעתה ייקרא בראשי תיבות כמו רב או מקובל גדול- הקמ"ע. הבנתי סוף סוף למה כילדה סלדתי מהקמ"ע – הוא הפחיד אותי. ודווקא הקמ"ע נוצר במוצהר במטרה לשעשע ולא להפחיד ילדים. פרנק באום מעיד בהקדמה לספר…"סיפור זה… שואף להיות סיפור פיות מודרני… בלי לאפשר דריסת רגל לכאב הלב ולסיוטים" (הקדמה). אז מה בכל זאת הופך את הקמ"ע למפחיד?

 

מוטיב חזק וקבוע של התפרקות

שני בני לווייתה של דורותי הם בני פירוק במהותם. הדחליל עשוי מחומרים קריעים של דחלילים, מה  שמכניס ללחץ לאורך כל הקריאה שהוא ייקרע, ואכן הוא נקרע: "קופים אחרים אחזו בדחליל ובאצבעותיהם הארוכות שלפו את כל הקש מתוך בגדיו וראשו. את מגבעתו, מגפיו ובגדיו קשרו בחבילה קטנה והשליכו אותה אל בין ענפי הצמרת של עץ גבוה" (154). איש הפח היה פעם בן אנוש שגופו נקטע באכזריות, איבר אחר איבר, בגלל כישוף זדוני… "נהייתי אף אני חוטב עצים… המכשפה הרעה כשפה את הגרזן שלי… החליק גרזני ובבת אחת כרת את רגלי השמאלית… פניתי לפחח וביקשתי ממנו שיתקין לי רגל חדשה מפח… הגרזן החליק שוב וכרת את רגלי הימנית… שוב נגשתי לפחח…" (67-68). איש הפח הורכב מחדש מאיברי פח,  ומאז הוא לא בחזקת מבנה איתן, ולראיה, הוא בסכנת החלדה תמידית. ועל שני בני לוויה אלו, שעלולים להתפרק בכל רגע, אמורה דורותי הצעירה והתמימה להישען בעולם זר שיש בו מכשפות רעות!

לדורותי שני בני לוויה נוספים, שאומנם אינם מתפרקים, אבל גם לא יכולים לעזור ולעצור את מגמת ההתפרקות. האריה חרדתי, אולי גם בגלל שהוא מסתובב עם שני חברים שמתפרקים לו מול העיניים. וטוטו שלא מתפרק ולא בחרדת פירוק אבל הוא אילם. בעולם המונפש של הקמ"ע שבו כולם מפטפטים בלי סוף, טוטו הכלב יכול להיחשב חסר אונים. טוטו לא מעניק לדורותי ביטחון, הוא זקוק להגנתה, כשטוטו כמעט נופל מהחדר ועף לתוך הציקלון דורותי… "תפסה באוזנו של טוטו וגררה אותו בחזרה אל תוך החדר" (20).

 

ההתפרקות מופיעה כציר פחד מרכזי כמאה שנה לפני שבאום כתב את הקמ"ע

בספר האימה הקלסי, "פרנקנשטיין", של מרי שלי, הסטודנט פרנקנשטיין הרכיב מפלץ מקטעי גופות. איש הפח עבר תהליך כזה כפול שניים, הוא גם נקטע לחלקים וגם הורכב מקטעי פח. המפלץ של פרנקנשטיין הרגיש שאף אחד לא אוהב אותו ובצדק, ואילו איש הפח מרגיש שהוא לא אוהב אף אחד. שניהם סובלים מבעיות לב בגלל מוצאם המורכב. איש הפח הוא מעין פרנקשטיין לילדים.

התפרקות מופיעה גם בספרות העברית אצל מרים ילן שטקליס במצבה המסויט של הבובה אלישבע בשירים וסיפורים. ב"אלישבע הקטנה", "אלישבע הקטנה / מה קרה פה, מסכנה? / נעלמה פתאום רגלך? / מי לקח אותה ממך?"

(הבלוג של מרית בן ישראל)

גם אצל "סבתא סורגת" של אורי אורלב שם כול העולם שסבתא סרגה נפרם בחזרה:

"מסרגה במסרגה נוקשת,

מה תקבלו? אצבע משולשת!

הכל חזר לתוך המסרגות, גם נעלי הבית, גם העוגות

וכשנעלמו מעשי ידיה סבתא פרמה גם את נכדיה.

לקחה את מקל הנדודים ועזבה את המקום לעולמים."

המוטיב של ההתפרקות מוזכר בפסיכופתולוגיה. יש הרואים בפסיכוזה התפרקות של האישיות, ואני זוכרת מרצה לפסיכופתולוגיה באוניברסיטת ת"א שאמר פעם, כי ממש לפני שאדם משתגע, יש שלב שבו הוא עדיין שפוי ויודע שהוא עומד לאבד את שפיותו. בשלב הזה הוא מביט לתהום הצפויה לו וחווה עצב עצום או פחד גדול או שניהם. הקמ"ע מעמיד את הקורא לאורך כל הקריאה מעל לתהום ההתפרקות, כי את כל המסע של דורותי מלווים איש פח והדחליל. אומנם יש הומור והיתול לאורך המסע, אבל הסכנה שאיש הפח והדחליל יתפרקו לא מרפה.

 

אם הקמ"ע מפחיד, מדוע הוא כל כך מלהיב?

הפרדת חלקים שנתפסים כמוברגים לבלתי הפרד, והרכבתם מחדש באופן אחר היא תרגיל בביצוע הבלתי אפשרי, כמו שאמר הקוסם הנוכל מארץ עוץ, "היה קל לשמח את הדחליל ואת האריה ואת איש הפח, כי הם דמיינו שאני יכול לעשות הכל" (202). על ידי פירוק והרכבה, אפשר לחולל מהפכות – איש הפח קיבל לב והדחליל שכל. נכון שהשכל אינו שכל והלב אינו לב, אבל זה לא הפריע לדחליל ולאיש הפח לשמוח ולהתעלות מעל היכולות שחשבו שעומדות לרשותם קודם לכן – הם שינו מצב תודעה.

פירוק והרכבה מחדש הוא משחק קוגניטיבי שמשנה מצב תודעה, כמו ששחמט מחדד היגיון ותשבצים משפרים זיכרון. הפירוק שיחרר את הדחליל ואת איש הפח להרכיב את עצמם מחדש כמו שהם רוצים, ובעקבותיהם גם הקוראים יכולים לפרק את רעיונותיהם ומחשבותיהם הרגילים ולהרכיב חדשים.

ואם לקחת את אלמנט הפירוק וההרכבה צעד נוסף קדימה, הריש שגם סמים פסיכודליים מבצעים פעולה דומה, קריא – מנתקים את הקשר הרגיל בין תחושות ומחשבות, ומשחררים את המשתמש ליצור קשרים חדשים. בשנות החמישים נעשה בפסיכיאטריה שימוש בסמים פסיכודליים לטיפול בבעיות כגון פוסט-טראומה והתמכרות לסמים ולאלכוהול. "ידוע המקרה של הסופר ניצול השואה ק. צטניק שטופל ב־LSD בעיר ליידן בהולנד, טיפול שהביא אותו לחוות מהפך תודעתי ביחס לזיכרונות  שלו מאושוויץ" (כלכליסט). למרות הצלחת הטיפולים בסמים פסיכודליים, הם נאסרו בחוק.

 

כיום, "הסם הפסיכודלי" היחיד המותר לשימוש, הוא פירוק והרכבה בנרטיבים כדוגמת הקמ"ע

הקמ"ע הוא מרשם שמומלץ למי שרוצה להרבות בדמיונות פסיכודליים, להתחדש במחשבות וליהנות מהרפתקה מטורללת כמו שדורותי עשתה.

מסתבר שמוטיב ההתפרקות הוא מוטיב סוחף ונמצא במקומות רבים. העליתי בפייסבוק, בקהיליות חובבות פנטזיה, שאלה קטנה: "האם אתם מכירים עוד ספרים שיש בהם דמויות שמתפרקות". בתגובה, התקבל שטף של הצעות לספרים לילדים ולמבוגרים, ממגוון סוגות, ביניהן פנטזיה, מדע בדיוני, ספרות יפה וגם הצעות לסרטים. לא כולם עסקו בהתפרקות כלשונה. חלקם בהמסה, התאדות, היטחנות, שינוי צורה ועוד. ממש מלהיב.

 

כל ההתפרקויות שקיבלתי מסודרות ברשימה שלמטה להנאתנו ולשימושינו החוקי

את רוב רשימה אני לא מכירה (עדיין) והבאתי כפי שכתבו האנשים בפייסבוק.

מאוד אודה על הערות, תיקונים, הוספות…ו…

שלחו לי עוד! רוצה עוד!  

הקוסם מארץ עוץ-הספר המוער

מאת: ל. פרנק באום

תרגום מאנגלית: גילי בר-הלל סמו

הוצאת: אריה ניר (2006)

עמודים 304

 

מקרא מדיה:

ספרות ילדים ונוער 1

ספרות מבוגרים 2

סרט 4

*התיאורים מובאים כפי שהעלו אותם האנשים בפייס בוק

מדיה מקור דמות תיאור*
מרים ילן שטקליס:סיפור-המסע אל האי אולי,

סיפור-הדוב,

שיר-אלישבע הקטנה,

שיר-אלישבע הנחמדת,

הבובה אלישבעבובת הדוב בסיפור הדב:" את יודעת איזה ילדים ישנם… כאלה שתולשים את שערותינו, ושוברים את ידינו ורגלינו, ולפעמים גם את ראשינו."באלישבע הנחמדת:

"ואומרים לי, את קרחת
ואומרים שבור אפך"

סבתא סורגת/אורי אורלב העולם של סבתא כולו
יער פרא / קולין מלוי המושלת הארמלית
אראגון/ כריסטופר ג'יימס פאוליני הצל
מקס ומוריס/וילהלם בוש מקס ומוריס
מרשעת/ גרגורי מגווייר המכשפה הרעה
אליס בארץ הפלאות/לואיס קרול החתולמלכת הלבבות
הסיפור שאינו נגמר ענק האבן
הארי פוטר/ק.ג. רולינג לורד וולדמרטMadeye Moody לורד וולדמרט -מתפרק פיסית וצריך להיבנות פיזית. חוץ מזה, הלוא נשמתו מפוזרת בכל רחבי אנגליה והארי וחבריו צריכים להשמיד אותו, חלק-חלק.

Madeye Moody-כולו מודבק

העץ הנדיב/של סילברסטיין העץ הנדיב מנדב חלק אחר חלק עד שנגמר
הטירה הנעה/ דיאנה ווין ג'ונס החתן
האמפטי דמטי המפטי דמפטי  המפטי דמפטי נופל מן החומה, וכל אנשי המלך לא מסוגלים להרכיב אותו מחדש.
Raggedy ann & andyJohnny Gruelle/
העכבר וילדו/ ראסל הובאן
הנסיך המאושר/אוסקר ווילד הנסיך המאושר בדומה לעץ הנדיב, פסל הנסיך מוסר חלקים מעצמו כדי לעזור לאנשים, עד שהוא נותר כה נטול אסתטיות שמסירים אותו ממקומו ומתיכים אותו.
פינוקיו/ קרלו קולודי פינוקיו
הדחליל ומשרתו/ פולמן הדחליל  חלקים ממנו מוחלפים בהדרגה, עד שזהותו העצמית היא כל מה שנותר ממנו.
צ'רלי ומפעל השוקולד/רואלד דאל מייק טיוי מייק טי.וי. מפורק על ידי מצלמת טלוויזיה מיוחדת ונשלח לצד אחר של החדר, שם הוא מורכב מחדש, רק הרבה יותר קטן.
המכשפות/ רואלד דאל
מעשיות האחים גרים גם במעשיות האחים גרים יש מעשיות בה דמויות נחתכות לחתיכות. בחלק מהמקרים, גם מדביקים אותן בחזרה.
The Tin Woodman of Oz/L. Frank Baum Soldier- Captain Fyter "Nimmie Amee was wooed by a soldier, Captain Fyter, whose sword was similarly enchanted by the witch to cut off his limbs one by one and whose body was similarly reconstructed in tin. The tinsmith, we learn, retained some of the castoff body parts of both men, which, it being Oz, did not die when detached from the bodies. Later the tinsmith obtained a pot of magical “Meat Glue” with which he attempted to re-assemble a complete man out of the pieces of Nick Chopper and Captain Fyter" מתוך מאמר של גילי בר-הילל סמו
The Fantastic Flying Books of Mr Morris Lessmore/ William Joyce  הספר הזקן מתפרק ומוריס לסמור נדרש לחבר ולהדביק אותו מחדש על מנת להצילו.
2 A Fire Upon The DeepVernor Vinge/ להקה של הזאבים מתוארים חייזרים שאצלם "פרט" אחד מורכב ממה שהכי קל לתאר אותו כלהקת כלבים.
אחת המשמעויות היא שאין "אינדיווידואל", אלא זהות שמתמשכת על פני הדורות כשגורים נולדים וכלבים זקנים נפטרים. גרסה אחת למוות טבעי היא כשלהקה זקנה מתעייפת ומחליטה להתפזר. אם להקה אחת מתפרקת ונותר כלב בודד, ולהקה אחרת מנסה לאמץ אותו, היא תקבל מעט מהזכרונות והחוויות של הלהקה הקודמת. בספר יש בחינה של המון היבטים שקשורים לפרט כלהקה—למשל, רצח חלקי.
קיבורג/פרדריק פול
האביר שלא היה ולא נברא /איטאלו קלבינו
ניידים בזמן/אדלמן גנב גנב נהרגת בתקופת התנ"ך והדמות הפיזית שלה בעולם שלנו נהרסת ונעלמת.
פרנקנשטיין/מרי שלי המפלצת
שמש עירומה/ אסימוב רובוט ניסיוני מנסים לפתח רובוט שאפשר להחליף לו חלקים למטרות שונות. בדיעבד מסתבר שהרובוט הנסיוני שימש לרצח, מישהי הורידה ממנו את הזרוע ותקפה איתה ולכן לא מצאו את הכלי הרצח.
הביאו לי את ראשו של נסיך החלומות/ רוג'ר זילאזני הרכבה של אדם מכמה חלקים
Never let me goKazuo Ishiguro/ הילדים הילדים מתפרקים לאיברים חיצוניים ופנימיים.
מדריך לטרמפיסט בגלקסיה/דאגלס אדמס הרובוט
The Chronicles of Thomas Covenant the Unbeliever Stephen R. Donaldson./ הגיבור חולה הצרעת הגיבור מאבד חלקים מגופו במהלך העלילה
הקיבריאדה/סטניסלב לם שפע גיבורים מתפרקים
איש הברזל/ טד יוז בתחילת הספר "איש הברזל" כולו מפורק, והחלקים מסתובבים ומחפשים אלה את אלה
ביקור הגברת הזקנה/ פרידריך דירמנט הזקנה הזקנה מורכבת כולה מפרוטזות.
האמן ומרגריטה/בולגקוב החתול בהמות בעמוד 497 למטה
גנב הנצח/קלייב בארקר 
המארג /קלייב בארקר 
שר הטבעות/ ג'.ר.ר. טולקין
 
סאורון  גופו של סאורון מושמד והוא נותר ללא דמות גשמית, לפחות לא אחת דמוית אנוש.
קורליין / ניל גיימן האבא האחר שלה מתפרק וכך גם דמויות אחרות. גם האימא האחרת מתפרקת וידה אף רודפת את קורליין.
מלאך מכני/ קסנדרה קלייר שפע של דמויות מתפרקות.
הקמע / קאזו קיבואישי  רובוטים מתפרקים לעתים וכך גם שומרי אבן שהפכו לפסלים וניזוקו.
4 Frozenאיש הקרח  כל הזמן מתפרק, אפילו כשהוא מתעטש, ואף נמס חלקית מדי פעם.
צ'אקי
רובוקופ  מותקף על ידי יריבים שמצליחים לנטרל אותו באמצעות מגנט ולפרק אותו לחלקים.
טרמינייטור  ניזוק ומפורק בדרגות משתנות בכל סרט, לרבות המסה והשמדה מוחלטת.
Nothing יש גם סרט קצת מוזר משנת 2003, על שני בחורים שנשארים בעולם ריק ולאט לאט גם הם מתפרקים עד שנשאר רק הראש שלהם.
ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.