אגם הצללים / רוני גלבפיש

מאי 30, 2015

אגם הצללים - רוני גלבפיש - הספרייה הפנטסטית

The Golden Griffin Award-2015-Small
זוכה אות גריפון הזהב לשנת 2015

לא תמיד יודעים מתי ואיך סיפורים נולדים. לפעמים, הם פשוט באים ומצטרפים לחייהם של כותבים וכותבות, קורמים עור וגידים, וכשמתסכלים עליהם פתאום ושואלים "מאיפה הגעת?" הם רק מסתכלים במן מבט תמים שאומר, "אני? אני תמיד הייתי פה. עכשיו שב וגמור לכתוב אותי!" לא זהו המקרה של "אגם הצללים", ספר הפנטסיה החדש לילדים ולנוער, מאת רוני גלבפיש. זה האחרון, כך ידוע ממקורות יודעי דבר (המחברת), החל את דרכו על מרפסת, בבית דו קומתי ברחוב בודנהיימר, בתל אביב.

גלבפיש, שזהו ספרה השני, יודעת להגיד זאת, כיוון שבאותו יום התבקשה לכתוב סיפור לאסופת סיפורים בנושא "זמן". לא מעט סיפורים נכתבו, הוגשו ופורסמו באותה אסופה, אך ל"אגם הצללים" היה מסלול משלו לעשות. לדברי המחברת, כמעט מיד צף ועלה בה רעיון לסיפור שבמרכזו שתי תאומות ג'ינג'יות שנולדו בדיוק רגע לפני ורגע אחרי חצות. האם פרט זניח, לכאורה, כמו הפרש של רגע בלידה, יכול לשנות את גורלנו לעד, תהתה. הסיפור אמור היה להיקרא "הג'ינג'יות". אפילו משפט ראשון קפץ בראשה של גלבפיש, "אני עפה!", משפט שבסופו של דבר אכן פותח את "אגם הצללים".

לסיפור, כאמור, היו כוונות משלו, ובמקום להסתיים כסיפור באסופה (מטרה נעלה כשלעצמה), הפך למסע ממושך בן ארבע שנים. הוא נכתב בכל רחבי הארץ ואפילו באנגליה, לאחר סופה עזה כמוה לא ראו הבריטים שנים רבות. לאורך הדרך, ילדיה של גלבפיש סיפקו רעיונות, אביהם העיר הערות, ואפילו עבדכם הנאמן, ספרן הלילה, היה שם לפרקים, אם כי חלקי היה בעיקר לא להפריע, להיות פרטנר לשיחות בוקר או לעת ערב, ומדי פעם להביא משקה.

כיוון ש"אגם הצללים" הוא ספרה השני של גלבפיש, ויש לה היסטוריה ארוכה ופעילות ענפה בעולם הספרות הישראלי, יכולה הייתה להוציא את הספר בהוצאות נחשבות ואפילו היו הצעות. אך גם למחברת היה מסלול משלה להתוות והיא בחרה להוציא את ספרה השני באופן עצמאי לחלוטין, בדיוק כפי שראתה אותו. כדי להשלים את הסיפור וכדי להוציאו לאור, פנתה לפרויקט גיוס המונים שהיה להצלחה גדולה. אך בניגוד לציפיות, הצלחת המימון התבררה רק כתחילת הדרך ועוד שנה וחצי חלפו עד שהיה מוכן לפרסום.

אבל כל זה נגמר, כעת, ו"אגם הצללים" נמצא, סוף כל סוף בחנויות – ספר פנטסיה מקורי בעברית המתווסף לשושלת קצרה מדי של ספרות פנטסיה ישראלית מקורית. ספר שיש בו קוסמולוגיה מורכבת ויצורים שעוד לא פגשתם מעולם, עם סיפור שעלילתו מקומית מאוד ומתקשרת לכמה מגיבוריו המוכרים של התנ"ך, וגם למורשת היוונים, הכנענים והממלוכים בארץ, ולמרות זאת, היא עכשווית, קצבית וכיפית ומלאת שמחת חיים. לדברי המחברת, הסיפור נכתב באהבה לילדים ולנוער, ולאנשים שגדלו ולא שכחו עדיין שהעולם מלא פלאות, והוא מתאים במיוחד לבני 9-90 (הערת העורך: לא העולם, הספר. טוב, אולי שניהם).

 

על מה הסיפור? (מגב הכריכה)

אני עפה!

יערה שומעת את קולה של תמר בתוך ראשה, ולא מבינה מה
קורה. הרי כולם יודעים שאסור לעוף, בטח לא כשאת רק בת
13 . אבל תמר נעלמה, ויערה עומדת לגלות שיש רגעים שבהם
הדבר המסוכן ביותר הוא לציית לחוקים.

התאומות הג׳ינג׳יות תמר ויערה, בנות לשבט עתיק ומסתורי,
נקלעות להרפתקה מסחררת בין חיות פרא ויצורי כשף. לצד
אחיהן הבכור אִייר הן יעמדו במרכזה של מלחמה אדירה
המאיימת להשמיד את מקור הקסם עצמו.

אגם הצללים הוא סיפור פנטזיה מרתק שבלבו שירה ופלאות,
המתרחש במערות אפלות ועל ראשי הרים נישאים, מהכנרת
הצלולה, לאורך הירדן המתפתל ועד חופי ים המלח הגוסס.
רוני גלבפיש היא סופרת ומנחת סדנאות כתיבה, ובעיקר אמא
לשלושה ילדים שלא מפסיקים לקרוא. היא אוהבת במיוחד
סיפורים שקרו באמת. כמו הסיפור הזה.

 

אם, כמונו, גם אתם סקרנים ורוצים לצלול אל תוך אגם הצללים, תוכלו לרכוש את הספר ישירות מן המחברת, בקישור מטה, בדוכן שלה בשבוע הספר הקרוב, בתל אביב, ירושלים, חיפה וזכרון יעקב, או פשוט בחנויות הספרים.

לקריאת הפרק הראשון של "אגם הצללים"

לרכישת הספר ישירות מן המחברת

הצטרפות לעמוד הפייסבוק של "אגם הצללים"

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.