צ'קו המסכן – מרג'רי ויליאמס ביאנקו

נובמבר 22, 2014

צ'קו המסכן - מרג'רי ויליאמס ביאנקו - הספרייה הפנטסטית

בואו להכיר את "צ'קו המסכן", גיבור ספרה של מרג'רי ויליאמס ביאנקו, הספר החדש בהוצאת "עוץ"

הרבה לפני ש"צעצוע של סיפור" גלגל מיליונים, אם לא מיליארדים, כשהעולם היה פחות ממוסחר ויותר גדול, כשהיו פחות מכוניות וצעצועים לא הבהבו, זרחו או צרכו חשמל ובטריות, בא לעולם "צ'קו המסכן". צ'קו הוא פרי יצירתה של מרג'רי ויליאמס ביאנקו וראה אור ב-1925, שלוש שנים בלבד לאחר "ארנב הקטיפה", של אותה המחברת, ושנה לפני "פו הדוב" של א.א. מילן. גם ב"צ'קו המסכן" גיבורי הסיפור הם צעצועים אהובים מחדר הילדים, אלא שכפי שמצוין בגב הספר, מדובר בסיפור הרפתקאות מותח, משעשע ואופטימי.

ספר זה של ביאנקו פחות מפורסם מ"ארנב הקטיפה" ולא מוכר לציבור הרחב בישראל. אך כמעט 90 שנה לאחר צאתו לאור, "צ'קו המסכן" זכה לתיקון בזכות הוצאת עוץ של גילי בר-הלל סמו. כפי ששמה מרמז, הוצאת עוץ התמקדה עד כה בהוצאת ספרי ארץ עוץ של פרנק ל. באום, וצ'קו הוא הפרויקט הראשון שרואה אור בהוצאה ואינו שייך ליצירתו של באום. בהתאם לרף הגבוה אותו הציבה הוצאת עוץ, הספר רואה אור בכריכה קשה ומעוצבת להפליא, והוא מאויר באיוריו הקלסיים המקוריים של ארתור רקהם – מגדולי מאיירי ספרות הילדים בהיסטוריה.

 

עלילת הספר (מגב הכריכה)

כולם ידעו שצ'קו המסכן, כלב העץ, הוא האמיץ והגיבור בכל הצעצועים. הם לא הופתעו כשהוא יצא להרפתקה, אבל מה פתאום צירף אליו דווקא את בולקה הבכיין? מעניין אם בולקה היה מצטרף אילו ידע איזו דרך ארוכה יעשו, ואילו סכנות צפויות להם. הוא לא היה חולם שהם ירכבו בכרכרה, ישוטו בסירה ויתפסו טרמפ על מכונית באישון לילה. הוא לא היה יכול לחזות איזה טיפוסים משונים הם יפגשו בדרך, או לנחש את סודה של בובת העץ הצוענייה, ששני מרגלים עכברושים רודפים אחריה…

אף על פי שמדובר בספר מתקופה אחרת, שונה מאוד מימינו אלה, "צ'קו המסכן" מחזיק באותה תכונה אלמותית שמאפשרת לו להיות קסום ורלוונטי גם כיום. נהפוך הוא, אופיו התמים, המיוחד והאופטימי הופך אותו לאחת מאותן פנינים נדירות של קסם וילדות, מהן הורים וילדים יכולים ליהנות יחדיו. לספרן הזה, לא נותר אלא להצטער על כך שלא פגש את צ'קו כשהיה ילד… גם מבחוץ.

בדומה לספריה האחרים של הוצאת עוץ, הספר לא נמכר ברשתות הספרים הגדולות, אלא ניתן לרכישה אך ורק באתר ההוצאה ובחנויות ספרים עצמאיות נבחרות.

צ'קו המסכן

מאת: מרג'רי ויליאמס ביאנקו

תרגום מאנגלית: גילי בר-הלל סמו

הוצאת עוץ (2014)

155 עמודים

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.