מחוץ למעגל – המלצה וביקורת

אוקטובר 15, 2014

אלים ולוחמים: מחוץ למעגל - מישל פייבר - הספרייה הפנטסטית

המלצה וביקורת של ברק לנדסמן, בן ה-11, על "מחוץ למעגל", ספרה של מישל פייבר, הראשון בסדרת "אלים ולוחמים".

 

"מחוץ למעגל" הוא סיפורם של הילאס, פירה ודולפין נטול שם. הילאס הוא נער בן 12, בערך, שמנסה לשרוד בעולם פנטזיה שמורכב מאלים, קסמים והמון אנשים שמנסים להרוג אותו. פירה היא הבת של הכוהנת הגדולה, שיודעת להטיל לחשים. היא פוגשת את הילאס במקרה, וכאשר הילאס תופס וחוקר אותה, הם מתחברים. הילאס גונב סירה ושט בה לאי עד שסופה תופסת אותו ושוברת את הסירה. כריש עוקב אחריו, אבל להקה של דולפינים מבריחה את הכריש ואחד מהם מנסה לדחוף את הקרש שנשאר מהסירה לאי. בהמשך הדולפין עוזר להילאס ופירה וכך הם הופכים לחבורה.

במהלך הספר, החבורה עוברת הרפתקאות, וברובו רודפים אחריהם והם מצליחים לעיתים להימלט. זה הספר הראשון בסדרה, והסוף שלו מותח ומשאיר מקום לספרים הבאים.

נהניתי מהספר, בעיקר מהמתח לכל האורך שלו. לא הצלחתי להפסיק לקרוא אותו וגמרתי אותו תוך שלושה ימים. העלילה מאד מותחת, וגם בין פרקים קשה להפסיק לקרוא אותו. יש רק שניים או שלושה פרקים שבהם אפשר להפסיק לקרוא.

לא אהבתי את הקטע של רוחות הרפאים בסיפור. אחרי שחיה או איש מת הוא הופך לרוח רפאים, ואז מה? לא כתוב מה הוא עושה בתור רוח. במהלך הספר, הילאס ופירה חושבים שהם רואים רוחות רפאים אבל לא נפגשים איתם ולכן לרוחות אין משמעות בסיפור.

התרגום טוב. ברור שהוא לא נכתב בעברית, אבל זה לא מפריע.

הדמויות מעניינות. הכי אהבתי את הדולפין ואת הילאס. אהבתי שהילאס הוא רועה עיזים ובכל זאת מצליח לשרוד, כמו לוחם, למרות כל מה שקורה לו. הדולפין בספר הוא דמות ממשי. הרגשות שלו מתוארים והוא מתקשר עם הילאס ופירה בשפת גוף (הוא דוחף אותם עם האף). הוא סוג של חיית מחמד מבחינת הילאס ופירה, ובכל זאת עוזר להם בלי סוף.

פירה היא "עצלנית". היו לה משרתים כל החיים ולכן היא לא יודעת לשרוד. היא תורמת זוג ידיים עובדות ומים מתוקים לחבורה כי היא מצאה מערה עם מים. היא משתמשת בכשפים שהיא מכירה כדי בהזדמנויות שונות, אבל את זה יכול לעשות כל אחד שמכיר את הלחש, לא רק פירה.

למרות שיש בספר אלים, הוא לא דומה בכלל לפרסי ג'קסון, כי בפרסי ג'קסון אין כמעט מתח. כמו כן, בפרסי ג'קסון כמעט לא קשה לדמויות. כל מה שהם צריכים נמצא בסביבתם. ב"מחוץ למעגל" זה לא ככה. הם צריכים להתאמץ בשביל הכול, ורוב הזמן קשה להם.

מאד אהבתי את הספר, והייתי ממליץ לכולם לקרוא אותו. הספר לא מפחיד. הוא לא מתאים לילדים קטנים לדעתי. זה תלוי בילד שקורא. אם אוהבים פנטזיה אפשר ליהנות ממנו. הספר מתאים גם למבוגרים שאוהבים את הסוג הזה של ספרים.

 

מחוץ למעגל
סדרת "אלים ולוחמים" (Gods and Warriors)
מאת מישל פייבר
תרגום מאנגלית: יעל אכמון
הוצאת זמורה ביתן, סדרת מרגנית (2014)
272 עמודים

 

 

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.