ביקורת: קריאת הירח / פטרישיה בריגס

ספטמבר 22, 2014

קריאת הירח - פטרישיה בריגס - הספרייה הפנטסטית

ביקורתה של אפרת זואי קדם על "קריאת הירח", הספר הראשון בסדרת "מרסי תומפסון", מאת פטרישיה בריגס

"קריאת הירח" הוא הספר הראשון בסדרת "מרסי תומפסון", סדרת פנטזיה ספרים מז'אנר ה- Young Adult – ז'אנר המכוון לנערים ובעיקר נערות בגילאי 21-14. למרות שאני יותר ADULT מ-YOUNG אני מודה שאני עדיין נהנית מהם.

הסיפורים האלה מוכרים לעייפה: בלב הסיפור גיבור או גיבורה עם תכונות מיוחדות, שלא בהכרח מודעים לכל היכולות המדהימות האלה, או במילה אחת – "הנבחר". הגיבור/ה מתוודע/ת לסכנה חדשה שמאיימת להתרחש ולהשמיד את העולם, או לפחות את הקהילה של הגיבור/ה. בדרך כלל, ישנו גם משולש רומנטי בתמונה כדי שיהיה מה שירטיט את הלבבות הצעירים.

אבל, וזה אבל גדול – זה שזה מוכר לא אומר שזה לא טוב. בהחלט ישנם סופרים שלוקחים את הנוסחה ועובדים איתה מצוין, כמו סוזן קולינס ב"משחקי הרעב" למשל, וכאלה שמצליחים קצת פחות ביצירת ספרות מעניינת ומורכבת עם גיבורות ראויות להערכה, כמו סטפני מאייר וסדרת "דמדומים" (אני בטוחה שסטפני לא נעלבה, ואם כן היא יכולה לפחות לנגב את הדמעות עם שטרות של כסף).

פטרישיה בריגס הצליחה לטעמי ב"קריאת הירח" להצטיין ולעשות מטעמים מהתבשיל המוכר. במרכז הספר הראשון בסדרה (הכוללת שמונה ספרים) ניצבת דמותה של מרסי תומפסון, שכמובן לא יכולה להיות בן אדם רגיל אחרת זה לא יהיה מעניין. העולם העל טבעי של בריגס כולל פיות, ערפדים, ובעיקר אנשי זאב, שהספר מצליח להציג בצורה הרבה-הרבה יותר מעניינת ועגולה לעומת האופן בו הם מוצגים ביצירות אחרות. המדובר בקהילה שלמה וייחודית עם חוקים תרבות והיסטוריה ענפה. הזאבים של שריוופורט בהחלט מחווירים לעומתם.

כמובן שיש למרסי גם שכן סקסי (באמת, בתיאור הספר כתוב במפורש, "סקסי"), שהוא איש זאב, ויש סכנה שקשורה לעולם העל טבעי. כדי לא לספיילר יותר מדי לא ארחיב לגביה.

אהבתי מאוד את דמותה של מרסי – מוסכניקית קשוחה, בת-אנוש אך בעלת יכולות על טבעיות, שלא מכניסה את עצמה לצרות רק כדי שאיזה איש זאב חסון יבוא להציל אותה (בלה – תלמדי). היא מובילה את הסיפור, לא מובלת. מצילה את המצב לא פעם, מקבלת החלטות קשות ובאופן כללי מוצגת כגיבורה פמיניסטית, מעניינת ומודל ראוי לחיקוי.

אולי זה מכיוון שמדובר בספר ראשון בסדרה, אבל אהבתי גם שהמשולש הרומנטי מקבל מקום זניח למדי בספר זה, לטובת הסבר על העולם העל טבעי והצגה ראשונית של התרחשויות פוליטיות בו, ולטובת סיפור עלילה עמוס באקשן.

על אף השתייכותו לסדרת ספרים, הספר בהחלט עומד גם בפני עצמו ויש לו סוף סגור מבחינת התעלומה המרכזית שבו. יחד עם זאת, הוא גם פותח פתח מסקרן לקשת האירועים שעוד עתידה להתרחש בעולם שיצרה בריגס, ומעורר חשק להמשיך ולקרוא את הסדרה כולה.

 

קריאת הירח (Moon Called)
סדרת מרסי תומפסון (Mercy Thomson)
מאת: פטרישיה בריגס
תרגום מאנגלית: בתיה זיסו
הוצאת אופוס (2014)
304 עמודים

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.