ביקורת ספר: הפרקסיס

אוגוסט 31, 2014

הפרקסיס - וולטר ג'ון ויליאמס - הספרייה הפנטסטית

ביקורתו של דויד אייזיק על "הפרקסיס", הספר הראשון בסדרת "נפילת אימפריית האימים", מאת וולטר ג'ון ויליאמס

"הפרקסיס", מאת וולטר ג'ון ויליאמס, הוא ספר מדע בדיוני, שנכתב כמו פנטזיה ומרגיש כמו דרמת מתח בריטית. הספר, הפותח את סדרת "נפילת אימפריית האימים", כתוב בצורה בטוחה וקולחת, ונראה כי יונתן בר, המתרגם, עשה עבודת תרגום טובה. אמנם לא קראתי את גרסת המקור, כך שלא באמת הייתה לי נקודת השוואה, אבל התרגום מרגיש שלם ונטול צרימות.

עלילת "הפרקסיס" מספרת על העולם – או יותר נכון, היקום – לאחר שנכבש ונשלט על ידי גזע חייזרי עתיק, שעסק בשיטתיות, במשך מיליוני שנים, בכיבוש וחינוך מחדש של היצורים התבוניים ביקום. העולם אליו נחשפים הקוראים נמצא בסיום עידן הפרקסיס, אחרי דורות שנולדו והתחנכו במציאות "פרקסיסטית".

הפרקסיס הוא דרך חיים, תפיסת עולם, שיטת ניהול, דת ומערכת חוק ומשפט. למעשה הפרקסיס הוא הדרך בה מתנהל היקום, בעת שהסיפור מסופר. אבל הפרקסיס נגמר כשהאקשן מתחיל.

הספר מתחיל באיטיות מסוימת, עם תיאורי הדמויות וציור תמונת המצב ביקום באותה עת. אט-אט, הקוראים מבינים את התרבות והמושגים והסיפור מרגיש כמו דרמת מתח בריטית, בה התיאורים והאווירה חשובים כמו העלילה.

ביד בטוחה, מצליח ויליאמס להעביר תמונות חיות וחדות של המתרחש. סצנה אחר סצנה, בכתיבה מאד ויזואלית הוא תווה את העלילה ושוזר את העבר וההווה יחד לכדי תמונה שהולכת ומתבהרת. בהתחלה הקפיצות מההווה העתידי לעבר מבלבלות, אך הוא מצליח ליצור עולם בו ההיגיון הלא הגיוני (ביחס לצורת החשיבה שלנו), נשמע הגיוני וקשור לכל מה שנלמד במהלך הקריאה.

לדמויות יש מניעים וסיבות לאופן התנהגותן, מה שהופך אותן לעמוקות ונותן תחושה של היכרות, גם עם מה שלא סיפרו לנו ביחס אליהן. באופן זה, לאט לאט, התחלתי להיות מסוגל לחזות כיצד דמות זו או אחרת עשויה לנהוג. למעט הפאנצ'ליין, שהיה די צפוי, אי אפשר לומר שהעלילה צפויה, היא מתפתחת, מפתיעה ועשירה.

כמו כן, אהבתי במיוחד את תיאורי קרבות החלל והטקטיקות שנשמעות הגיוניות (לא, אני לא טייס אבל זה עדיין נשמע הגיוני), ויותר מפעם אחת מצאתי את עצמי שואל (את עצמי), איך אני הייתי נוהג במצב הזה? מה שאצלי מצביע על כך שנכנסתי לתוך הסיפור.

לתקופה קצרה, הסיפור הפך לחלק ממני כמו שאני הפכתי לחלק ממנו ושאלת ה"מה יקרה עכשיו" הציקה גם כשנאלצתי לעסוק בדברים שוליים, כמו דאגה לאוכל לילדים או פרנסה.

אגב, פרקסיס הוא מונח בפילוסופיה – הגדרת מערכת היחסים בין המציאות הסובבת אותנו ליכולת שלנו להבין אותה. כלומר, היחס בין תמונת המציאות האובייקטיבית לבין תמונת המציאות הסובייקטיבית, ואני בהחלט יכול להבין למה ויליאמס קרא כך לספרו.

הפרקסיס (The Praxis)
סדרת נפילת אימפריית האימים
מאת: וולטר ג'ון ויליאמס
תרגום מאנגלית: יונתן בר
הוצאת סיאל: 2014
מספר עמודים: 271

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.