ביקורת: "צל ועצם" – לי ברדוגו

אפריל 3, 2014

צל ועצם - טרילוגיית הגרישה - לי ברגודו - הספרייה הפנטסטית

ביקורתה של אראל מיכאליס על "צל ועצם", הספר הראשון בטרילוגיית הפנטסיה, "הגרישה", מאת לי ברדוגו

מה משותף לקטניס אוורדין, בלה סוואן, ביאטריס פריור ואלינה סטרקוב? לא צריך להיות מורגנה לה-פיי כדי להבין שכולן גיבורות ספרי פנטזיה מהעת האחרונה. אך בעוד שאת קטניס, בלה וטריס כבר למדנו להכיר ולהוקיר- שמה של אלינה סטרקוב, גיבורת "צל ועצם", עוד לא הולך לפניה.

הספר "צל ועצם", מאת לי ברדוגו, מוסיף לגל הגיבורות החזקות והעצמאיות ששוטף את מדפינו לאחרונה תוספת חיננית וקלילה. אלינה סטרקוב מתחילה את הספר כשוליית קרטוגרפים פשוטה. היא מאוהבת בסתר בחברה הטוב מאל, אך נחושה בדעתה להסתיר זאת ממנו בכל מחיר. בעקבות התקלות לא צפויה ב"קפל הצל" – מדבר חשוך ושורץ מפלצות – היא מגלה שניחנה בכוח אדיר המשייך אותה לאליטת ה"גרישה": אנשים בעלי יכולות על-טבעיות שנהנים מחיי מותרות בחצר המלך. אלינה נלקחת לארמון המלך ומתוודעת אל האופל, גרישה מסתורי ובעל עוצמה רבה. מכאן הסיפור מתפתח במהירות על פני מספר צירים מקבילים: בעוד אלינה לומדת לשלוט בכוחה החדש, לבה נקרע בין אהבתה למאל לבין משיכתה לאופל.

נקודת החוזק העיקרית של הספר הוא הטיפול בדמותה של אלינה ובתהליך שהיא עוברת. אלינה מוצגת לקורא בתחילת הספר כנערה חלושה ופאסיבית. כמו נערות רבות מדי לפניה, היא כמעט ולא מגדירה את עצמה במונחים של אדם עצמאי, אלא רק דרך היחסים שלה עם מאל. אולם מרגע שנפרדות דרכיהם, אלינה צריכה להבין כיצד להתמודד לבד עם המציאות. עליה וללמוד להסתדר בחברה החדשה ולהוכיח את עצמה בפני שאר הגרישה, להבין כיצד להיות אסרטיבית ולהתחיל לראות את העולם בצורה מורכבת ומרובדת. אכן, משימות שאינן פשוטות גם לנערה בימינו. יופיו של הספר טמון בכך שהוא אינו מטפל בכל הנושאים האלו בצורה ישירה או כבדה מדי, אלא מתאר את השתלשלות האירועים דרך מסעה של אלינה להכיר ולשלוט בכוח החדש שלה.

עם זאת, נדמה לעתים כי התהליך שאלינה עוברת בא על חשבון היבטים עלילתיים אחרים. ברדוגו מנסה להכניס לספר קצת מכל דבר: גם מרדפים רוויי-אקשן, גם תככים חברתיים, גם משולש רומנטי וגם ביקורת חברתית על הבדלי מעמדות. את כל זה היא משלבת בתוך עולם המבוסס חלקית על התרבות והמיתולוגיה הרוסית, המורכבים ממילא. ומכאן תחושת הפספוס – כל אחד מהרכיבים השונים בסיפור מעורר תיאבון כלשעצמו, במיוחד כשהוא מובא דרך כתיבתה המצוינת של הסופרת. אך כמעט אף אחד מהם לא זוכה לטיפול הרציני והיסודי שמגיע לו. מתוך המרובה נדמה כי ברדוגו מצליחה לתפוס אך מעט, תוך כדי ויתור על עומק שהיה הופך את ספרה למרתק אף יותר.

אין בזאת כדי לגרוע מהספר: "צל ועצם" הוא פנטזיה מהנה, קלילה, וקריאה ביותר: מסוג הספרים שמתחשק לגמור לקרוא בלילה אחד. ברדוגו מניחה בספר תשתית מעולה להמשך העלילה (הצפויה להתפרש על פני שני ספרים נוספים) ומתארת בכתיבה קולחת את תהליך הפיכתה של אלינה מגולם לפרפר. כקוראת העניק לי הספר כמה ימים נפלאים של בריחה לעולם מקסים בשונותו. למרות הצורך למקד את העלילה- או, לחלופין, להעמיק את הטיפול בחלקים הזנוחים שבה- "צל ועצם" נשאר איתי גם ימים רבים אחרי שעלעלתי באחרון דפיו.  לסיכום, ספר חביב ומתנת יום הולדת 15 נפלאה לגיקית הקרובה לביתכם.

צל ועצם (Shadow and Bone)

טרילוגיית הגרישה

מאת: לי ברדוגו

תרגום מאנגלית: נעה שביט

הוצאת אריה ניר (2014)

294 עמודים

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.