דרך המלכים – ברנדון סנדרסון

ינואר 31, 2014

 דרך המלכים - ברנדון סנדרסון - הספרייה הפנטסטית

חובבי ברנדון סנדרסון יכולים להתחיל לחגוג. "דרך המלכים", החלק הראשון בסדרת פנטסיה חדשה פרי עטו, הגיע לחנויות

סופר הפנטסיה ברנדון סנדרסון נודע במחוזותינו בעיקר בזכות סדרת "הערפילאים", אשר זכתה להצלחה רבה בארץ, ובחו"ל, בזכות עבודתו על סיום "כישור הזמן" סאגת הפנטסיה של רוברט ג'ורדן. כעת יוצא סנדרסון בעברית בסדרה שאפתנית חדשה, בשם "גנזך אורות הסער". העבודה על ספר, אשר יוצא בארץ בהוצאת אופוס בשני כרכים, ערכה כעשר שנים והוא נחשב ליצירת המופת של המחבר."דרך המלכים" הוא רק השלב הראשון במסע המתוכנן.

תקציר העלילה (מגב הכריכה)

רושאר הוא עולם של אבן וסופות. סערות אימים שוטפות את פניו ומכתיבות את תנאי המחיה של בני האדם והעולם. צמחים מסתתרים בתוך קונכיות, עצים מושכים פנימה את ענפיהם והדשא נסוג אל האבן.

 מאות שנים חלפו מאז נפילתם של עשרת המסדרים המקודשים של אבירי האור, אבל חרבות ושריונות הרסיס שלהם עדיין קיימים: חרבות רבות עוצמה וחליפות שריון אימתניות שהופכות אנשים לכמעט בלתי מנוצחים בקרב. אנשים מוכרים ממלכות עבור חרבות רסיס. מלכים יוצאים למלחמות רק כדי לזכות בהן.

 מלחמה אחת כזאת משתוללת במישורים המנופצים. קאלאדין, שהפך משוליית מנתח ללוחם חניתות כדי להגן על אחיו הקטן, נמכר לעבדות. במלחמה חסרת היגיון שבמהלכה נלחמים עשרה צבאות בנפרד נגד אויב יחיד, הוא נאבק להציל את אנשיו ולהבין מדוע המנהיגים מאמינים שניתן לוותר על חייהם.

 הלורד הבהיר דאלינאר קולין מפקד על אחד מהצבאות הללו. כמו אחיו, המלך המנוח, הוא מוקסם מספר עתיק ששמו דרך המלכים. חזיונות מסתוריים טורדים את שלוותו, ומראים לו את ימי קדם ואת אבירי האור, עד שהוא מתחיל לפקפק בשפיותו.

 בצדו האחר של האוקיינוס מבקשת אישה צעירה בשם שאלאן להתמחות בחסותה של מלומדת מוכשרת וכופרת ידועה לשמצה, אחייניתו של דאלינאר, ג'סנה. אף-על-פי שהיא אוהבת ללמוד, מניעיה של שאלאן אינם טהורים. היא מתכננת גנבה מתוחכמת ונועזת, והמחקר שהיא עורכת עבור ג'סנה מרמז על סודות מעברם של אבירי האור ועל הסיבה האמיתית למלחמה.

וזה מה שהיה לסנדרסון לספר על הספר והסדרה החדשה (בתרגום חופשי מאתרו הרשמי):

ביקשו ממני להציג לכם את "דרך המלכים". ואין לי שום מושג איך להתחיל. זו עמדה מוזרה עבורי. בעבר, מצאתי זאת קל להציג את ספריי. כל אחד מהם נבנה סביב רעיון מרכזי או שניים. כנופיית הגנבים שרוצים לשדוד קיסר בן-אלמוות. אדם שנפגע ממחלה קסומה ונוראה שנאלץ לבנות מחדש חברה בין אלו שנפגעו כמוהו. ילד שמגלה כי ספרנים שולטים בחשאי בעולם.

"מלכים" סיכל את ניסיונותיי בכל פעם שניסיתי לתאר אותו. לעתים קרובות אני מוצא את עצמי מדבר בסופו של דבר על יצירתו. (איך התחלתי לעבוד עליו לפני יותר מחמש-עשרה שנה. איך כתבתי מאות אלפי מילים על בניית העולם בלבד. כמה חשוב נהייה הפרויקט עבורי במרוצת העשורים). אבל דברים כאלה מתארים את הספר, אבל לא מגלים לכם דבר, בעצם. וכך, הפעם, אני הולך לדבר על מהו "דרך המלכים".

זהו ספר על דמויות שאני אוהב. התחלתי לבנות לעצמי מוניטין של זה עם "שיטות הקסם". הסופר שיוצר סוגים מעניינים של קסם לכל ספר שהוא כותב. מצד אחד, זה משמח אותי, כיוון שאני באמת משקיע מאמץ ניכר בקסם שבספריי. אבל ספר טוב אינו על קסם, אלא עם האנשים שהקסם משפיע עליהם.

הספר החל את חייו לפני שנים רבות, כסיפור על איש צעיר שעשה החלטה נכונה. כתבתי את כל הספר כך, עד שהבנתי שעשיתי זאת לא נכון. אז התחלתי אותו מאפס, וגרמתי לו לבחור את האפשרות השנייה בהתפצלות הדרכים, את האפשרות הקשה. האפשרות שהשליכה אותו לכמה מהנסיבות הגרועות ביותר שניתן להעלות על הדעת, שהטילה אותו אל אבניו של עולם בו אין אדמה או חול על האדמה.

מטרתי: להוכיח לעצמי, ולו, שההחלטה ה"טובה" לא הייתה למעשה הכי טובה. "דרך המלכים" הוא סיפורו, למרות שהוא חלוק את החלל עם מספר דמויות נוספות. הן יזכו לספרים משלהן בהמשך הסדרה.

אני רוצה לספר לכם עוד, אבל אין לי מקום כאן. אני רוצה לדבר על האמנות שבספר (היא שאפתנית, שונה מכל מה שראיתי שמישהו ניסה בספר פנטסיה אפי, עד כה). אני רוצה לדבר על היקף הסדרה, העולם הייחודי שגדול לאין ערוך ויותר מציאותי מכל דבר אחר שעבדתי עליו עד כה. אני רוצה להסביר את הספר.

אבל בינתיים נראה לי שעדיף שאראה לכם במקום.

תיהנו.

אם כך, הרי לכם. אלו דבריו של סנדרסון על הסדרה החדשה. תיהנו!

בקרו באתר הבית של ברנדון סנדרסון

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.