ביקורת: אחרון פיראטי הרקיע

יולי 22, 2013

אחרון פיראטי הרקיע - פול סטיוארט וכריס רידל - הספרייה הפנטסטית

ביקורתה של מאיה מרמרי על "אחרון פיראטי הרקיע", מאת פול סטיוארט וכריס רידל

"אחרון פיראטי הרקיע", הפותח את הסאגה החדשה מאת פול סטיוארט וכריס רידל, מציג, כמיטב המסורת הז'אנרית, נער אסופי שיוצא מהפינה המחניקה בה הוא חי לעולם הגדול בו יגלה את מקומו. למרות קווי הדמיון המחשידים לנקודת הפתיחה של סאגת טוויג, מתגלה עד מהרה מציאות חדשה לחלוטין, שכאילו נבראה בשביל הדמות הראשית.

אף על פי ששמו של הספר, "אחרון פיראטי הרקיע", מרמז לכאורה על המשך קורותיו של טוויג, העלילה מתמקדת בקורותיו של רוק בארקווטר, תת-ספרן באולמות של חברי האקדמיה המצויים במחתרת. העולם שאותו עזבנו ב"חצות מעל סנקטפראקס" איננו עוד. בניין האקדמיה נשלט על ידי בריונים אלימים, שבתורם נשלטים על ידי שבט של ציפורים אכזריות בשם השרייק. יחד, שניהם יוצרים עולם של עבדות, שליטה בעזרת טרור והגבלת חופש התנועה.

אל תוך עולם הרע והקשה הזה נולד רוק ובו, בעצם, אישיותו מתעצבת. בטרם ימצא את דרכו בעולם, עליו לגלות קודם את עצמו ולגבש את זהותו. הוא מכיר אנשים חדשים, בונה חברויות ואף מקים עליו אויב או שניים (מחבר'ה הרעים, כמובן). כאשר הוא בשל מספיק, רוק מתמרד ויוצא בעקבות הצמא לידע וללימוד, בחיפוש אחר דובי בנדר, יצור שהמחקר עליו הציל בעבר את חייו. על הדרך, הוא ילמד כמובן עוד על העולם הסובב אותו, עד לסוף שמשאיר טעם של עוד.

לאורך כל הקריאה ההתקדמות הייתה חלקה ונעימה, למעט מעין מונטאז' אחד, באמצע העלילה. יש ניסיון שלא עולה יפה במיוחד להראות שבבי התרחשויות מזמנים ומאירועים שונים, לאורך תקופה של מספר חודשים. עם זאת, עיכוב זה אינו מהווה אינדיקטור להמשך הספר, שחוזר להתקדמות הקולחת שאפיינה את תחילתו.

למרות החששות המובנים להתחיל לקרוא ספר שאינו הראשון בסדרה, "אחרון פיראטי הרקיע" אינו מתבסס על סאגת טוויג הקודמת לו, ולכן גם אינו דורש ידע מוקדם או היכרות עם הספרים שלפניו. העלילה עשירה בפרטים, וגם מי שחדש ליצירתם של סטיוארט ורידל עדיין יכול ליהנות מסיפור קולח ומעניין. מצד שני, ההמלצה שלי היא לקרוא לפחות את הספר הראשון בסאגת טוויג "מעבר ליערעבות", כיוון שאף על פי שאינם דרושים, הפרטים (בין אם על העולם ובין אם על הנפשות הפועלות) מעשירים את חווית הקריאה, במיוחד בחציו השני של הספר.

לסיכום

"אחרון פיראטי הרקיע" הוא עוד ספר עשיר בדמויות, איורים ועולם מקורי בסדרת "קורות קצהעולם". למרות שהסופרים יכולים היו להתבסס על העולם העשיר שהציגו בפני הקוראים בסאגת טוויג, הם לא התעצלו ובנו מציאות חדשה שרק מוסיפה להנאה. בין הדפים ממתין מאבק מרהיב בין מה שנכון לבין מה ששגוי ביסודו, קרב בין התמימות ושמחת החיים לניצול ולרשע – וזאת, בלי להיכנס לשום סטראוטיפים של הנ"ל. אני ממליצה בחום על "אחרון פיראטי הרקיע" לאנשים שרוצים להתנסות בפנטסיה מקורית ונעימה (ומרעננת בהיעדרם של ערפדים), על פי כמה וכמה לאלו שכבר קראו את הסאגה הקודמת מבית סטיוארט ורידל.

אחרון פיראטי הרקיע (The Last of the Sky Pirates)

סדרת קורות קצעולם (The Edge Chronicles)

כתבו ואיירו: פול סטיוארט וכריס רידל

תרגום מאנגלית: דורית לנדס

הוצאת עם עובד (2010)

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך תוכן וכמתרגם. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.