מפלצות במבחן

יוני 15, 2013

בית ספר למפלצות - סרטי דיסני - הספרייה הפנטסטית 

"בית ספר למפלצות" של פיקסאר ודיסני, חוזר בזמן ומבקר את גיבורי "מפלצות בע"מ", מ-2001, בתקופת לימודיהם

ביום חמישי הקרוב (20.06.2013), יעלה לאקרנים "בית הספר למפלצות" של פיקסאר ודיסני – סרט ההמשך ל"מפלצות בע"מ" הלהיט מ-2001. תזמון הבכורה לא יכול היה להיות טוב יותר, בהתחשב בכך שהוא ממש מהווה את יריית הפתיחה לחופש הגדול עבור בני נוער רבים. לכאורה, אין הרבה קשר בין סרט כגון "בית ספר למפלצות" ובין פנטסיה, אולם כשחושבים על כך, כל היסודות עליהם הוא מושתת נטועים עמוק בעולם הפנטסיה והפולקלור, עם המפלצות מן הסיפורים. משם, כמובן, יוצרי הסרטים לקחו את העלילה לכיוונים אחרים – כאלה שמאפשרים לאנשים ליהנות מן הסרט, וגם להוסיף ולטעון כי אינם אוהבים פנטסיה.

תקציר עלילת הסרט, גם הוא, נשמע די סטנדרטי:

מייק ווזובסקי וג'יימס פ. סאליבן הם זוג בלתי נפרד, אבל זה לא היה תמיד הסיפור. מהרגע שבו שתי המפלצות הכל כך לא מתאימות נפגשו, הן לא יכלו לסבול אחת את השנייה. 'בית ספר למפלצות' פותח את הדלת ומראה כיצד מייק וסאליבן התגברו על ההבדלים ביניהם והפכו לחברים הכי טובים.

עלילת הפריקוול הזה ל"מפלצות בע"מ" מתמקדת, למעשה בדמותו של מייק ווזובסקי (בקולו של בילי קריסטל), המפלץ קטן הממדים וגדול העין, ובסיפור כיצד פגש את סאלי, מי שיהיה לחברו הטוב. מאז שמייק היה מפלצת קטנה (כלומר, יותר קטנה), הוא חלם להפוך למפחידן מקצועי – והוא יודע יותר טוב מכולם שהמפחידים הטובים ביותר מגיעים מהאוניברסיטה למפלצות. אבל במהלך הסמסטר הראשון ללימודים, התוכניות של מייק משתבשות כשהוא פוגש את האגדה של הקמפוס, ג'יימס פי סאליבן "סאלי" (ג'ון גודמן) – מפחידן מלידה! רוח התחרותיות של שניהם יוצאת מכלל שליטה וגורמת לשניהם לעוף מתוכנית ההפחדה המתקדמת. בנוסף הם מגלים שהם חייבים לעבוד כצוות, ביחד עם החבורה המוזרה של המפלצות מאחוות "מיספיט", אם הם רוצים איזשהו סיכוי לחזור למסלול.

כשדלת אחת נסגרת, אחרת נפתחת

"רצינו ש'בי"ס למפלצות' יהיה הסיפור של מייק" אומר דן סקנלון, שהחליף את פיט דוקטר בכיסא הבמאי. "הכנות והאנרגיה שלו מאוד מושכים – והמסע שלו מאוד אישי". מההתחלה סקנלון נמשך לרעיון של גילוי עצמי. "כשהצבנו את הסיפור ברגע שבו מייק נכנס לראשונה לעולם בעצמו, זה אפשר לנו לצלול לתוך המסע שלו למודעות עצמית, לחוות איתו את הכיף, את המעלות והמורדות, החברויות והגילוי שמגיע עם ההתבגרות. במהלך השנים האלו, אנחנו לומדים מי אנחנו. וזה לא בהכרח מי שחשבנו שאנחנו."

מדובר בגישה מעניינת מאוד, בהתחשב בכך שהיא מגיע מחברה אשר, פחות או יותר, בנתה את עצמה על המוטו "When you wish upon a star, your dreams come true". "מייק בטוח בעצמו ואינו מהסס לגבי יכולותיו." אומר מפיק הסרט, קורי רי. "אבל החלום של מייק – בניגוד למייק עצמו – יותר מדי גדול. הוא מעולם לא העלה על דעתו שאולי הוא לא מבין את המטרה שלו. אנחנו לא תמיד מקבלים מה שאנחנו רוצים, כולל חלומות שחלמנו כל החיים. זה אולי הלקח הקשה ביותר להתמודד איתו  עבור כל אחד מאיתנו, אבל זה סימן ההיכר של הבגרות". הכצעקתה? האם אולפני דיסני מתבגרים?

לדברי פיט דוקטר, שביים את הסרט הקודם, ב-2001, ושיחק תפקיד חשוב בפיתוח הרעיון ל'בית ספר למפלצות", "אחד מהנושאים שעלו מאוד מוקדם היה הרעיון שכשדלת אחת נסגרת, אחרת נפתחת". הוא מוסיף ומדבר על המסר הנפוץ בסרטי דיסני, לפיו "אם אתה מנסה מספיק חזק ומאמין בעצמך, אתה יכול לעשות כל דבר!" – "זה לא מסר רע, זה פשוט לא תמיד נכון. מה אתה עושה כשהחלום שלך נמחץ?"

לפי יוצרי הסרט, הסיפור של מייק – והעובדה שהוא לא משיג את מה שהוא  רצה – לא רק הופכת את הסרט ליותר מעניין, זה הופך אותו לנגיש יותר וקל יותר להזדהות. "חלק גדול מהסרט הזה הוא על התמודדות עם המציאות" אומר קלסי מצוות התסריטאים. "לפעמים זה כואב ולא הוגן, אבל זה בסדר. זה פשוט אומר שאתה אמור לעשות משהו אחר, משהו שבסופו של דבר יכול להיות יותר מספק".

אם להודות באמת, לא ממש ציפיתי ל"בית ספר למפלצות", אבל הגישה המרעננת הזאת משכה את תשומת לבי, והיא מעלה את האפשרות שאולי, רק אולי, לא מדובר בסתם עוד המשכון, אלא בסרט משעשע שלא פוחד לשאת אמירה – ואפילו אמירה מעניינת ומקורית בקרב סרטי המיינסטרים. בשבוע הבא, יצאו תלמידי התיכונים לחופש, ואנחנו נגלה אם "בית ספר למפלצות" עומד במבחן.

בקרו באתר הרשמי של בית הספר למפלצות

"בית ספר למפלצות" מופץ ע"י פורום פילם ויעלה לאקרנים ב-20.6.13

הסרט יוקרן בארבע גרסאות: בדיבוב לעברית בתלת-ממד ובדו-ממד ובאנגלית בגרסת תלת-מימד ובדו-ממד.

משך הסרט: 105 דק'

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך תוכן וכמתרגם. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.