קורות קונאן הברברי

ינואר 10, 2013

קורות קונאן הברברי - רוברט אי. הווארד - הספרייה הפנטסטית

עזבו אתכם מקונאן של שוורצנגר או קונאן של מומואה, ובואו להכיר את הספרים שהתחילו הכול!

רבים מאתנו גדלו על סרטי "קונאן הברברי", בכיכובו של ארנולד שוורצנגר, בשנות השמונים. אחרים, התוודעו לדמות כאשר חודש המיזם, והפעם בכיכובו של ג'ייסון מומואה (שזכתה להרבה פחות אהבה). אבל בניגוד, למשל, לסרטי "ההוביט" ו"שר הטבעות", שמקושרים מאוד בדעת הקהל לספרים עליהם הם מבוססים, רק מעטים רוברט אי. האוורד, יוצרו של קונאן. עכשיו, יש לקוראי העברית הזדמנות ראשונה להתוודע לסיפורים הקלאסיים בשפת הקודש. אני חושב שלפני שאפשר יהיה בכלל לדבר על הספר הזה, כדאי לקרוא מה שכתוב על גב הכריכה:

"דע, נסיך, כי בין השנים שבהן בלעו הימים את אטלנטיס ואת הערים הקורנות, והשנים שבהן קמו בני הארים, היה עידן שכמותו לא נודע גם בחלומות, עידן שבו נפרשו ממלכות אדירות על פני העולם, כמו האדרת הכחולה שתחת הכוכבים… לשם בא קונאן הקימרי, שערו שחור, מבטו זועף וחרב בידו, גנב, חמס ורוצח, שנשא עמו עצב רב אך גם שמחה רבה, כדי לרמוס את כסי המלוכה של העולם תחת סנדליו."

כך נפתח אחד האפוסים הגדולים בדברי ימי הפנטסיה; קורות קונאן הברברי, שעיצב לפני כמאה שנים את עולם הפנטסיה כפי שהוא כיום. אלה הן אגדות עתיקות על עולם שחרב. עולם פלאי של מלכים ומכשפים, דרקונים ולוחמים, עולם חופשי מכבלי התרבות המרסנת אותנו כבני אנוש. עולם אכזרי הסוגד לאלים עתיקים וחסרי מצפון, עולם פראי שבו הכול עוד מותר והרשות נתונה. זהו עולמו של קונאן הברברי.

רוברט אי. האוורד נחשב לאחד האבות המייסדים של ז'אנר הפנטסיה. קורות קונאן הברברי היא יצירת מופת קלאסית, שהורתה את הנתיב לדורות של כותבי פנטסיה ונשארה עד היום רעננה ומקורית כשהייתה. זוהי פנטסיה פרועה, צבעונית ואפלה, שהיוותה השראה לדורות של כותבים בתחום, ביניהם ג'.ר.ר. טולקין, טרי גודקינד, ג'ורג' מרטין וקלייב בארקר.

"הוא לא היה סתם ברברי – הוא היה חלק מהטבע, אחד מיסודות החיים אשר לא ניתן לרסנם. בעוקרקיו זרם דם להקות הזאבים, במוחו ארבו מעמקי לילות הצפון, לבו פעם באשם של יערות בוערים.

הכרך, המונח כעת על שולחני, הוא הראשון מתוך סדרה המתוכננת לצאת בהוצאת "מובי דיק", וכולי תקווה שהצלחתו תהיה כזו אשר תצדיק את פרסום כל סיפורי קונאן של האוורד. הוא כולל חמישה סיפורים, וכן פואמה ומאמר אותו כתב המחבר על "העידן ההיבורי". הסיפורים אלו הם חמשת הסיפורים הראשונים שפורסמו על קונאן, בין השנים 1932 – 1933. אף על פי שמדובר בסגנון שונה מאוד של כתיבה, לא ניתן להתעלם מן העובדה שהסיפורים ראו אור חמש שנים לפני שיצא "ההוביט", כעשרים שנה לפני "שר הטבעות" ושנים רבות עוד יותר לפני ראשית ה"מבוכים ודרקונים", עם שלל המשחקים, הספרים והמוצרים הנלווים.

אולי כמחווה לכתב העת "Weird Tales" בו ראו הסיפורים אור לראשונה, או לספרוני המתח של העבר, הספר מאוד פשוט למראה. כה פשוט, שהוא נראה זול וכמעט לא מזמין – בייחוד בהשוואה לסטנדרטים המקובלים כיום בענף. יחד עם זאת, יש בכך משהו שמרגיש נאמן יותר למקורות של קונאן, ויש בצניעות הזאת מידה של קסם.

את התרגום עצמו לא יצא לי לקרוא עדיין, אבל מן המעט שראיתי, העסק נראה מבטיח להפליא, מה גם שיש לי כבוד רב למתרגם, רז גרינברג, על סמך עבודות אחרות שלו בהן נתקלתי. בקיצור, אני יודע שהולך להיות לי מה לקרוא בסוף השבוע הקרוב!

קורות קונאן הברברי – כרך א'

רוברט אי. האוורד

מאנגלית: רז גרינברג

אחרית דבר מאת: רז גרינברג

הוצאת מובי דיק (2012)

256 עמודים

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך תוכן וכמתרגם. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.