לעולם-לא עולם – בקרוב תסכית רדיו

דצמבר 22, 2012

לעולם לא עולם - ניל גיימן - הספרייה הפנטסטית

ספרו של ניל גיימן, "לעולם-לא עולם" עובד לתסכית רדיו עם קאסט עתיר כוכבים

"לעולם-לא עולם" הוא אחד הספרים החביבים עליי של סופר המדע-הבדיוני והפנטסיה ניל גיימן. זה האחרון, הוא אחד ה"לא-ידוענים" הכי מפורסמים, כפי שהוא אוהב לחשוב על עצמו, ומראשית המאה נראה שהצלחתו רק גוברת. בעשור האחרון בלבד עובדו שניים מספריו לסרטים עתירי תקציב – "קורליין" שהיה לסרט אנימציה בתלת-ממד ו"אבק כוכבים" שהיה לסרט פנטסיה הוליוודי, בכיכובם של רוברט דה-נירו ומישל פייפר. בנוסף, בימים אלה מפיק ערוץ HBO (המפיק גם את סדרת הפנטסיה המצליחה "משחקי הכס") מיני סדרה המבוססת על ספר נוסף של המחבר, "אלים אמריקאים". כעת, ישמחו חובבי ניל גיימן לגלות כי הספר "לעולם-לא עולם" עובד לתסכית רדיו שלא ירצו להחמיץ.

על "עולם-לא עולם"

כפי שניתן לנחש בקלות, שם הספר – "לעולם-לא עולם" (Neverwhere באנגלית), קורץ לארץ הפנטסיה ביצירתו הקלסית של ג'יימס מת'יו בארי, "פיטר וונדי" אשר נקראת ארץ לעולם-לא (Neverland ולעתים גם Never Neverland). אלא שבספרו של גיימן, ארץ הפנטסיה מקבלת טוויסט בניחוח אורבאני. במקום להתקיים על אי טרופי מרוחק וירוק, עולם הפנטסיה של גיימן נקרא "לונדון תחתית", והוא אינו מרוחק כלל. הוא קיים מול פנינו ובפינות החשוכות והסמטאות של העיר, אלא שאנו לא רואים אותו, כי הוא מתקיים בשולי החברה. במקום ילדים אבודים, פירטים ואינדיאנים מאכלסים אותו כל אותם טיפוסי שוליים, שהחברה לא רואה ולא רוצה לראות.

גיבור הסיפור הוא סקוטי צעיר בשם ריצ'רד מייהו, אשר עובר אל לונדון כדי לבנות את עתידו. שם הוא מוצא עבודה משרדית משעממת וחסרת-עתיד וחברה בשם ג'סיקה, אשר מנהלת אותו ביד רמה. כאשר נדמה לו שחייו על המסלול, גם אם זהו מסלול בינוני ומשעמם עד דיכאון, כל הקלפים נטרפים. בדרכו לארוחה עם חברתו והבוס שלה, מייהו נתקל בנערה צעירה ופצועה בשם דֶלֶת, אשר מופיעה משום מקום על המדרכה. כאשר הוא בוחר לעזור לה במקום להמשיך למסעדה, הוא מגלה עד מהרה כי מדובר בבחירה הרת-גורל. כיאה לשמה, דלת פתחה בפניו מעבר, ובדומה לארנב מ"אליס בארץ הפלאות" גרמה לו להישמט מן העולם היום-יומי אל "לונדון תחתית". מבלי לדעת, הוא בחר לראות את העולם שבשוליים, והבחירה הזאת גוררת אותו למסע הרפתקאות מלא קסם וסכנות.

התסכית

במובנים מסוימים, התסכית, אשר הוקלט עבור ערוץ הרדיו BBC 4 הוא מעין חזרה הביתה, שכן הסיפור של "לעולם-לא עולם" החל את דרכו כתסריט עבור סדרת טלוויזיה קצרה, אותה כתב גיימן עבור ה-BBC. הסופר, שהיה אז עוד יחסית בראשית דרכו, חש שהסדרה לא עשתה צדק לחזון שלו, בשל הפשרות שנדרשו כדי להפיק את התסריט בטלוויזיה במגבלות של שנות ה-90 של המאה שעברה. לכן הוא המיר אותה לספר, בו יוכל לתת דרור לדמיונו, ולספר את הסיפור כפי שראה אותו הוא. אם לומר את האמת, לאחר שראיתי את הסדרה, גיימן צדק. הסדרה נחמדה, אבל הספר יותר טוב.

מאז 1996, עת יצא הספר, חלפו מים רבים בנהר וגיימן נהיה כוכב-על בעולם הספרות והקומיקס, ואף פלש לקולנוע ולטלוויזיה. אולי זהו חלק מן הסיבה לכך שתסכית הרדיו שהופק כעת, נראה כפרויקט מושקע להפליא, בו מככבים מיטב השמות בז'אנר הפנטסיה והמדע הבדיוני:

ג'יימס מקאבוי (אקסווייר הצעיר ב"אקסמן" האחרון) נותן את קולו לדמות הראשית – ריצ'רד מייהו.

נטלי דורמר (מרג'ורי טיירל ב"משחקי הכס") תשחק את דלת.

בנדיקט קמברבאץ' (שרלוק הולמס בסדרת הטלוויזיה "שרלוק" וסמוג בטרילוגיית "ההוביט" של פיטר ג'קסון) יגלם את המלאך איסלינגטון.

עוד מצוות "ההוביט", השחקן הידוע בן ה-90, כריסטופר לי (סארומן), יגלם את הארל מארל'ס קורט

אנת'וני הד (ג'יילס הספרן מסדרת הקאלט "באפי: קוטלת הערפדים") ודיויד שופילד יגלמו בהתאמה את קרופ וונדמר, צמד הרוצחים השכירים.

התסכית ימנה שישה פרקים, אשר ישודרו בהמשכים במהלך ארבעת החודשים הראשונים של 2013.

האתר הרשמי של ניל גיימן

לעולם לא עולם - ניל גיימן - הספרייה הפנטסטית
צוות התסכית מברך את ניל גיימן
ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך תוכן וכמתרגם. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.