ריאיון עם מנהל כנס "מיתופיה" 2012

אוגוסט 7, 2012

כנס מיתופיה - קהילת הטולקינאים בישראל - הספרייה הפנטסטית

כנס "מיתופיה" 2012 יתקיים בסוף החודש וההתרגשות רבה. גנבנו את מוטי אבנר, מנהל הכנס, לשיחה, כדי לשמוע פרטים ולגלות מה צפוי למבקרים השנה.

ספר לנו מעט על כנס "מיתופיה," בבקשה.

"מיתופיה" הוא כנס העוסק בספרות פנטסיה, הנערך זו השנה השמינית ברציפות ומאורגן על ידי קהילת טולקין הישראלית וקהילת הארי פוטר לבוגרים. הכנס יתקיים השנה ב-23 לאוגוסט, בספרייה המרכזית במודיעין. "מיתופיה" מתמקד בעיקר בספרות פנטסיה, עם דגש מיוחד על הרצאות העוסקות ביצירתו של טולקין ובסדרת ספרי "הארי פוטר", אולם כמו בכל שנה, הוא כולל גם הרצאות בנושאים כלליים, ספרותיים ואחרים, שלהערכתנו יפנו אל קהל חובבי ספרות הפנטסיה. השנה למשל, תהיינה הרצאות שתעסוקנה בשרלוק הולמס, בדון-קיחוטה, בבורחס ובהרודוטוס, בנוסף למגוון הרצאות בנושא פנטסיה. מקור שמו של הכנס בשילוב המילים "מיתוס" ו-"אוטופיה", שמייצגות למעשה את המהות של ספרות הפנטסיה, שיוצרת ממלכות בעולם דמיוני. יש בשם הכנס גם רמיזה לפואמה "מיתופאיה", שנכתבה ע"י טולקין כתשובתו של אוהב המיתוס אל שונא המיתוס, ונכללת בקובץ "עץ ועלה," ובה הוא מתאר את חשיבותו של המיתוס, ולמעשה, את תפקידה של הפנטסיה גם עבור האדם המודרני.

מה מייחד את מיתופיה משאר הכנסים המתקיימים מדי שנה?

ראשית, חשוב לי להדגיש שקהילות טולקין והארי פוטר נוטלות חלק משמעותי בכנס "עולמות" (קהילת טולקין היא אחת הקהילות המארגנות של הכנס)  וגם תורמות הרצאות ואירועים לפסטיבל "אייקון" של האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה, כך שאנחנו בהחלט רואים חשיבות גדולה גם בהשתתפות בכנסים אחרים ובשיתוף פעולה עם גופים נוספים בתחום המד"ב והפנטסיה. הייחודיות של כנס "מיתופיה" היא בדגש שהכנס נותן על תכנים ספרותיים בפרט ועל העיסוק ביצירתו של טולקין ובספריה של רולינג בפרט. מכיוון שכך, רוב ההרצאות בכנס עוסקות ביצירות ספרותיות, ולא ביצירות המועברות במדיומים אחרים, כמו קולנוע או טלוויזיה. תחום הפנטסיה מקבל בכנס את הבמה המרכזית, והעיסוק בתחום המדע הבדיוני פחות משמעותי ביחס לכנסים אחרים. כפי שאפשר לראות מעיון בתכניה, חלק גדול מאד מהתכנים ב"מיתופיה" עוסקים כמובן ביצירותיהם של טולקין ושל רולינג, כך שעבור חובבים של שני היוצרים הללו, יש ל"מיתופיה" הרבה מאד מה להציע. כמו כן, חשוב לנו מאד לשמור על אווירה קהילתית וחמה בכנס. לכן יתקיימו במהלכו מפגשים של שתי הקהילות המארגנות, המיועדים לוותיקים ולחדשים כאחד, וכן מפגש מיוחד עבור חובבי טולקין שרוצים להכיר את הקהילה לראשונה. בנוסף, דאגנו להשאיר בתכניה מקום פנוי להפסקות צהריים וערב, על מנת שיהיה זמן גם למפגשים חברתיים חופשיים, שאנו מאמינים שיש להם תפקיד לא פחות חשוב בחוויית הכנס מאשר להרצאות ולאירועים השונים.

מדוע אין לכנס נושאים, כמו לכנסים אחרים?

קודם כל, מכיוון שחלק גדול מההרצאות ב"מיתופיה" מתמקדות בספרי "הארי פוטר" וביצירתו של טולקין, בחרנו שלא להגביל את המרצים לתחום מסוים שעלול היה לצמצם את מגוון ההרצאות. יש מספר מוגבל של הרצאות שניתן לחבר בנושא "השיגעון אצל טולקין" או "נבואה בספרי הארי פוטר", כך שהגדרת נושא פחות מתאימה לאופיו של כנס כמו "מיתופיה". מעבר לכך – וחשוב יותר – אחת המטרות המרכזיות של "מיתופיה" היא לאפשר ביטוי רחב ככל האפשר של היצירה והמחקר בתחום ספרות הפנטסיה בישראל, ולכן אנחנו מעדיפים שלא להכתיב למרצים על מה עליהם להרצות, ומעודדים כל מרצה לעסוק בתחומים שמעניינים ומעסיקים אותו באופן אישי. אני חושב שבכך אנחנו מעלים את מגוון ההרצאות בכנס ואת איכותן, ובסופו של דבר, גם המרצים וגם הקהל נהנים מכך.

מי בדרך כלל קהל היעד של הכנס?

קהל היעד של הכנס הוא כל מי שמתעניין בספרות פנטסיה בכלל, וחובבי "הארי פוטר" ו"שר הטבעות" בפרט. אנחנו משתדלים מאד ליצור תמהיל של תכנים שיכול להתאים למגוון רחב של גילאים. בנוסף להרצאות, הכנס כולל גם סדנאות (בהן סדנאות יצירה שפונות, בין השאר, גם לקהלים צעירים יותר) אירוע הקראות מיצירה של טולקין וחידון בסגנון "מלך הטריוויה". כך גם מי שמעוניין בתכנים שאינם הרצאות יכול למצוא אירועים שיתאימו לו. אנו משתדלים לשמור על רמה גבוהה מאד של הרצאות, אבל במקביל ביקשנו מהמרצים שעוסקים ביצירות שחשבנו שהקהל הרחב פחות מכיר, להתאים את ההרצאות שלהם כך, שגם מי שלא קרא את היצירות מראש יוכל ליהנות מהן ולהיחשף לתחומים חדשים. גם ההרצאות בנושאי טולקין ו"הארי פוטר" דורשות, בדרך כלל, היכרות בסיסית בלבד עם הספרים ומתאימות בהחלט גם לקהל הרחב, ולא רק לגרעין הקשה שמכיר את היצירות בעל-פה. מצד שני, כאמור, הקפדנו מאד שההתאמה לקהל הרחב לא תבוא על חשבון איכות התכנים. החל מהשנה הראשונה בה נערך "מיתופיה", הוא התאפיין ברמת הרצאות גבוהה במיוחד, ואני שמח מאד לומר שלדעתי, גם השנה רמתן אינה נופלת מזו שאליה התרגלנו.

האם ניתן לראות שינויים בקהל לאורך השנים?

אפשר לומר שאנחנו רואים שני תהליכים מקבילים: מצד אחד, חברי הקהילות המארגנות מתבגרים ומקימים משפחות, כך שאנשים מבוגרים יותר מגיעים לכנס, ומביאים אתם גם ילדים צעירים יותר. זו אחת הסיבות לכך שאנו משתדלים מאד להתאים את הכנס כך שגם בני גילאים צעירים יותר יוכלו ליהנות ממנו. במקביל, המעבר של הכנס למודיעין, לפני שלוש שנים, הגדיל גם הוא את החשיפה שלו לקהל צעיר, שלא זכה עד אז לכנסים בנושא פנטסיה ומד"ב קרוב לביתו. כמי שהרצה בשנה שעברה במיתופיה, אני יכול לספר שגם עבור המרצים זו חוויה מיוחדת לראות קהל צעיר שואל שאלות אינטליגנטיות ומתעניין בנושאי הרצאה מורכבים.

שאלה שרבים ודאי שואלים – מדוע דווקא במודיעין?

הסיבה המקורית למעבר של "מיתופיה" למודיעין הייתה כלכלית. בשנים האחרונות, עלות קיום הכנס באזור תל אביב הלכה ועלתה, כך שלפני שלוש שנים עמדו בפנינו שתי אפשרויות – העלאת מחירי הכרטיסים או העברה של הכנס למיקום אחר. חשוב להדגיש כי מחיר הכניסה ל"מיתופיה" נמוך באופן משמעותי מרוב הכנסים האחרים בתחום, והיה חשוב לנו מאד לשמור על כך, ולכן הוחלט להעביר את הכנס למודיעין. בעקבות כך, נוצר שיתוף מוצלח מאד עם הספרייה המרכזית של מודיעין, בהנהלתה של אוה רוכמן, שמארחת את הכנס מאז. בדיעבד, גילינו שלמעבר למודיעין יתרונות רבים מעבר לצמצום העלויות. קודם כל, ישנה תחושה מיוחדת מאד בכך שכנס שעוסק בעיקר בספרות נערך בתוך ספרייה – הקשר בין קהילת החובבים לבין ספריות ציבוריות הוא משהו אמתי ונכון מאד בעיניי. המקום עצמו נעים מאד, הגישה אליו נוחה ברכב ובתחבורה ציבורית, ואין בעיית חנייה כלל. כפי שאמרתי קודם, אני חושב שיש יתרון גדול בכך שהכנס נערך בעיר צעירה כמו מודיעין, כך שהרבה נוער שלא זוכה בדרך כלל לכנסים בתחום הפנטסיה באזור מגוריו יכול להגיע בקלות.

למה נוכל לצפות בכנס, השנה?

כמו בכל שנה, גם השנה הליבה של "מיתופיה" מורכבת מהרצאות ומאירועים בנושא יצירותיהם של טולקין ושל רולינג. נעסוק בספר החדש שהתפרסם מכתביו של טולקין – "ממלכות הסכנה", בתפקיד הטבעות ב"שר הטבעות", במבנה הפנימי של הספרים והפרקים ב-"הארי פוטר", ביחס לפרסום ולתהילה בסדרה וב"מעשיות בידל הפייטן". לאור ההתעניינות ההולכת וגוברת בסדרת "שיר של אש ושל קרח" של מרטין, ייערכו ב"מיתופיה" שני אירועים בנושא – הרצאה ופאנל שיעסוק בתפיסת המוסר בסדרה. בנוסף יהיה מגוון של הרצאות העוסקות בתחום הפנטסיה באופן כללי, וכן, כפי שהזכרתי קודם, הרצאות בנושאי ספרות שאינה ספרות פנטסטית במובן המקובל של המילה. מעבר לכך, תיערכנה פעילויות נוספות, כגון: סדנת אוריגמי, סדנת יצירת מראות, סדנת לימוד "גו" וסדנת תרגום, מפגשים של הקהילות המארגנות, אירוע הקראות וחידון. באופן מסורתי, "מיתופיה" נחתם באירוע הומוריסטי של קהילת טולקין, וגם השנה, האירוע האחרון של הכנס יהיה מופע מיוחד שמיועד למי שרוצה להכיר את ההווי הפנימי המיוחד של הקהילה הטולקינאית.

מה התכניות לגבי הכנס בעתיד?

באופן אישי, אני מנהל את "מיתופיה" השנה לראשונה. בשלוש השנים שעברו ניהלה את הכנס הלה הראל, חברת קהילות טולקין והארי פוטר, ולפניה חברים יקרים נוספים, שבנו כנס לתפארת, שזוכה כל שנה לביקורות טובות מאד, הן בתוך הקהילות והן מחוצה להן. בינתיים, לאור ההצלחה הגדולה של הכנס בשנים שעברו, אני חושב שהדבר החשוב ביותר הוא להמשיך במסורת – "אם זה לא שבור – אל תתקן את זה". מעבר לכך, כפי שאמרתי קודם, כנס "מיתופיה" משקף את העיסוק בז'אנר הפנטסיה בקרב החובבים, כך שהוא ימשיך להגיב ולהשתנות בהתאם לתחומים שמעניינים את מי שעוסק בתחום. אין לי ספק, למשל, שהעניין הגובר ב"הוביט" עם יציאת סרטו של ג'קסון, ובסדרת "שיר של אש ושל קרח", לאור סדרת הטלוויזיה של HBO, בהחלט ישפיעו גם על המקום של שתי היצירות הללו בכנס בעתיד. קשה לחזות מה בדיוק יקרה בתחום הפנטסיה בשנה הקרובה, אבל אין לי ספק שגם בשנים הבאות "מיתופיה" יתאים את עצמו לשינויים, ובמקביל, ימשיך לשמור על איכות גבוהה של הרצאות ועל אופי חם וקהילתי.

האם נראה את הכנס מארח אורחי כבוד?

האמת היא שקשה לי מאד לראות את זה קורה. אורחי כבוד בכנס דורשים השקעה כספית ניכרת מאד, וזו השקעה שכנס חד-יומי כמו "מיתופיה" אינו ערוך לה. הקונספט של אורחי כבוד מתאים יותר לכנסים שנערכים במשך מספר ימים, בהיקף נרחב יותר ובתקציב הרבה יותר גדול. למרות זאת, אני לא שולל לחלוטין את הרעיון, ואם למישהו יש רעיון מוצלח שהכנס יכול לעמוד בו מבחינה כלכלית, אנחנו נשמח מאד לשמוע.

האם עכשיו, לקראת סרטי "ההוביט", יש התעוררות מחודשת בקרב החובבים, כמו שהייתה עם צאת סרטי "שר הטבעות"?

אני חושב שעדיין מוקדם לומר. הסרטים עתידים לצאת רק בדצמבר והקידום האינטנסיבי שלהם טרם החל. אנחנו מתחילים לראות עיסוק מוגבר בנושא באינטרנט, וגם הוצאת "זמורה-ביתן", בעלת הזכויות על יצירותיו של טולקין בישראל עובדת במרץ על הוצאת תרגום חדש ל"הוביט". אני בהחלט מאמין שכאשר הסרטים יצאו עשויה להיות להם השפעה דומה לסרטי "שר הטבעות", גם אם לא בהכרח ממש באותו סדר גודל. קהילת טולקין כבר בנתה אתר מיוחד שמוקדש לסרטים, ובו עדכונים שוטפים. עם יציאת הסרטים, אנו גם מתכננים גם שלל אירועים מיוחדים שיעסקו ב"הוביט", כך שבהחלט יש למה לחכות…

תודה רבה, מוטי!

בקרו באתר כנס מיתופיה 2012

הצטרפו אל כנס מיתופיה בפייסבוק

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך תוכן וכמתרגם. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.