סיוט חג המולד – קרמפוסלאוף

דצמבר 14, 2011

קרמפוסלאוף בגראז - אירועים פנטסטיים בעולם - הספרייה הפנטסטית

קרמפו מה? אתם ודאי חושבים לעצמכם. ובכן, הכירו את קרמפוסלאוף באוסטריה – אחד המצעדים המגניבים באירופה.

הקרמפוס הוא יצור מיתולוגי המזוהה עם אזור האלפים. מקורו, סביר להניח, קודם לנצרות, אך עם השנים הפך להיות מזוהה עם ניקולס הקדוש ועם חג המולד. לפי האגדה, הקרמפוס הוא שד הרים, אשר יורד מן ההר פעם בשנה, מגיע אל יישובי האדם וחוטף ילדים רעים. בגרסה הנוצרית, הקרמפוס מלווה את ניקולס (הלוא הוא סנטה קלאוס) במסעו מסביב לעולם בערב חג המולד. כידוע, לסנטה יש רשימה מסודרת, ולפיה ילדים שהיו טובים מקבלים מתנות וילדים שהיו רעים מקבלים אבן. אולם באזורי האלפים, יש גם את הקרמפוס, וכאשר זה מוצא ילד רע במיוחד, הוא חוטף אותו אל השק הגדול שברשותו ולוקח אותו למאורתו, שם ככל הנראה הופך הילד לסעודת חג המולד של שד ההרים.

המעניין, למי שמכיר את סיפוריו של רואלד דאל, שאגדת הקרמפוס מזכירה מאוד את סיפרו, העי"ג (ענק ידידותי גדול). גם שם יש ענקים מרושעים, אשר מתגנבים אל ערי האדם מדי לילה וחוטפים אנשים וילדים כדי לאכול אותם במאורותיהם – למעט העי"ג, כמובן.

לפי המסורת, באזורים כגון אוסטריה ובברייה, גברים צעירים היו מתחפשים לשדים, במהלך השבוע הראשון של דצמבר ומפחידים ילדים (טוב, וגם כמה מבוגרים). במרוצת השנים, "חגיגות הקרמפוס" ננטשו, בעיקר עקב צעדים של הממשל וגורמים נוצריים. עם זאת, בשנים האחרונות נצפית חזרתו לאופנה של הקרמפוס ומצעדי קרמפוסלאוף מתפשטים ברחבי העולם.

צפו בסרטון המשגע הזה, אשר צולם במהלך קרמפוסלאוף (תהלוכת הקרמפוס בגרמנית), בעיר גראז שבאוסטריה. אז, הייתם ילדים טובים השנה?

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך תוכן וכמתרגם. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.